Főoldal > 2016/2017. tanév > Spontán érés támogatása, korai fejlesztés

Tantárgy kódja

CGB2001

Tantárgy neve

Spontán érés támogatása, korai fejlesztés

Tantárgy angol neve

Supporting of Spontaneous Maturation and Early Development

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4 vagy 5

Cél

Beszéd, mozgás, adaptív gondolkodási funkciók, észlelési folyamatok, szociabilitás figyelemmel kísérése, az egyes fejlődési szakaszok elkülönítése, lejegyzése fejlődési skálák segítségével. A beszédnevelési tanulmányokra építve speciális szakmai ismeretek nyújtása a gondozói munka során jelentkező beszédfejlesztési feladatokhoz.

Cél angol

Speech, motion, adaptive thinking and perception. Measuring the development of social skills. Differentiation between developmental stages and evaluation using developmental scales. Using special knowledge in the field of verbal development to encourage children’s verbal development.

Tartalom

A tantárgy tanítása során el kell érni, hogy a hallgató képes legyen alkalmazni a beszédtanítás technikáit, a beszédfejlődés segítését, a beszédhibák, mozgásfejlődési rendellenességek felismerését. Legyenek tisztában saját kompetenciahatáraikkal is. A fejlődés értékelése, az esetleges problémák megállapítása, A segítés lehetőségei, módjai. A beszédfejlődés folyamata, jellemzői, a beszédet megelőző közlésformák,a beszéd intenzív elsajátításának szakasza. A beszéd fejlődése, a csecsemő és kisgyermekkor kitüntetett szerepe. A megkésett beszédfejlődés felosztása, tünetei. A megkésett beszédfejlődés logopédiai és pedagógiai kezelésének néhány általános alapelve, Beszédészlelési és beszédmegértési teljesítmény hiányának felismerése. A mozgásfejlődés- és mozgásfejlesztés alapismeretei, Az egészséges mozgásfejlődés facilitálása. Mozgásfejlesztő terápiák ismerete (Ayres, Delecato, TSMT, HRG, Alapozó terápia). Fejlődési folyamatok értékelése Kiphard-féle pszichomotoros fejlettséget mérő skála alapján.

Tartalom angol

Students have to able to teach communication skills and encourage children’s verbal developent. Students have a role in identify speech defects and problems with motion development. Students also have to be aware of their professional limitations. Evaluation of development and identification of developmental disorders. Possibilities for help. Speech and language development, the main features of the process. Preverbal skills and the intensive period of speech development. Infancy and early childhood as the most important period in speech development. Delay in developent of speech: types and symptoms. Basic principles of the pedagogical therapy of delayed talkers. Identify problems with the verbal perception and understanding. Motion development and training. Facilitation of healthy motion development. Developmental thechniques (Ayres, Delocato, TSMT, HRG, first line therapy). Evaluation of developmental processes using Kiphard’s scale for monitoring psychomotor skills.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Gósy Mária: Beszéd észlelés és megértés fejlesztése óvodásoknak. Nikol GMK, Bp. 1994. 7-41.o. ISBN 963 84 61 748 Huba Judit (szerk.): Pszichomotoros fejlesztés a gyógypedagógiában I-II., Tankönyvkiadó, Bp, 1991. kézirat László M. Ágnes: Beszédészlelés. Ton-Ton Kiadó, Bp. 2008. 1-119.o. ISBN 978 963 06 48516 Torsten Kunz: Pszichomotoros fejlesztés az óvodában. Dialógus-Campus Kiadó, Pécs- Bp. 1999. 33-116.o. ISBN 963 9123 79x Sugárné Kádár Júlia: A hangos kommunikáció fejlődése és szerepe a korai szocializációban. Scientia Humana, 2001. 2-57.o. ISBN 963 00 56 127

Irodalom angol

Gósy Mária: Beszéd észlelés és megértés fejlesztése óvodásoknak. Nikol GMK, Bp. 1994. 7-41.o. ISBN 963 84 61 748 Huba Judit (szerk.): Pszichomotoros fejlesztés a gyógypedagógiában I-II., Tankönyvkiadó, Bp, 1991. kézirat László M. Ágnes: Beszédészlelés. Ton-Ton Kiadó, Bp. 2008. 1-119.o. ISBN 978 963 06 48516 Torsten Kunz: Pszichomotoros fejlesztés az óvodában. Dialógus-Campus Kiadó, Pécs- Bp. 1999. 33-116.o. ISBN 963 9123 79x Sugárné Kádár Júlia: A hangos kommunikáció fejlődése és szerepe a korai szocializációban. Scientia Humana, 2001. 2-57.o. ISBN 963 00 56 127

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Almássy Zsuzsanna