Tantárgy kódja
CGB1405
Tantárgy neve
Ének (szolfézs) I.
Tantárgy angol neve
Singing I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Olyan ismeretek, és készségek fejlesztése, amelyek lehetővé teszik, hogy a jelöltek rendelkezzenek olyan esztétikai- érzelmi- zenei módszertani kultúrával, amely alkalmassá teszi őket az ének-zenei nevelés feladatainak eredményes elvégzésére. Az ének-zenei önképzés igényeinek fenntartása. További cél a jelöltek éneklési, ritmus, hallás és hangszerjátszó képességeinek módszertani változásokkal átszőtt fejlesztése, ill. olyan szintre juttatása, hogy képes legyen a 0-3 éves korú gyermekek zenei nevelésére, személyiségük alakítására. A magyar népi gyermekfolklór – mondókák, dalok, dalosjátékok – alapos megismerése.
Cél angol
The objective of the course is to develop skills and knowledge leading candidates to possess such a culture in aesthetics, emotions, music and methodology which enable them to carry out music education tasks successfully. Maintaining the desire for self-education. A further aim is to develop candidates’ skills in hearing and instrument playing and to make them reach a level so that they are able to educate children aged 0-3 and develop their personalities. A thorough knowledge of child folklore (nursery rhymes, songs, games with songs).
Tartalom
A fenti zenei anyaghoz igazodó alapfokú kottaokvasás elsajátítása, illetve elmélyítése.
Módszertani ismeretek a bölcsődei zenei nevelés célja, feladatai. A kisgyermek zenei fejlődése és fejlesztése korcsoportonként: a csecsemőkorú, a kis- és nagytipegő, a kisóvodás korú gyermekek zenei fejlettségének jellemzői. A gondozónő feladatai a 0-3 éves korúak zenei nevelésében. Mondókák a környező természethez (Esőbíztatók, Naphívogatók, Fecske-köszöntők, Csiga-csalogatók stb.). Egy-, két-, háromszemélyes játékok. Szolmizáció, kottaolvasás: két-, három-, négy-, öthangos dallamok. A pentaton dallamvilág.
Tartalom angol
Conforming to the material above, mastering basic score reading and deepening it. Methodology ; the aims and tasks of kindergarten education. The development of the child according to age groups; infant, toddler, little child, and their characteristics regarding music development. The tasks of caretakers in the music education of children between 0-3. Nursery rhymes addressed to surrounding nature. Games with one, two and three persons. Solfa, reading scores, melodies with two, three, four and five notes. Pentatony.
Számonkérés
A kijelölt anyag előírt követelményeknek megfelelő bemutatása, biztonságos zenei írás-olvasás alapszinten.
Számonkérés angol
The presentation of the assigned material according to the requirements; firm musical literacy at a basic level.
Irodalom
• Dobszay László: A magyar dal könyve. Zeneműkiadó, Bp., 1984. 17-449. p., ISBN: 9633304342
• Forrai Katalin: Ének az óvodában Zeneműkiadó, Bp., 1974. 11-295. p., ISMN: M080069783
• Kodály Zoltán: 333 olvasógyakorlat Zeneműkiadó, Bp., 36. kiadás. 2002. 3-61. p., ISBN: 595575316
• Kodály Zoltán: Ötfokú zene II. – 100 kis induló Zeneműkiadó, Bp., 31. kiadás. 2002. 3-41. p., ISMN - M080028094
•Tegzes György: Hétfokú olvasógyakorlatok Zeneműkiadó, Bp., 2002. 7-162. p., ISBN 9631921964
Irodalom angol
• Dobszay László: A magyar dal könyve. Zeneműkiadó, Bp., 1984. 17-449. p., ISBN: 9633304342
• Forrai Katalin: Ének az óvodában Zeneműkiadó, Bp., 1974. 11-295. p., ISMN: M080069783
• Kodály Zoltán: 333 olvasógyakorlat Zeneműkiadó, Bp., 36. kiadás. 2002. 3-61. p., ISBN: 595575316
• Kodály Zoltán: Ötfokú zene II. – 100 kis induló Zeneműkiadó, Bp., 31. kiadás. 2002. 3-41. p., ISMN - M080028094
•Tegzes György: Hétfokú olvasógyakorlatok Zeneműkiadó, Bp., 2002. 7-162. p., ISBN 9631921964
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pintér-Keresztes Ildikó
Ekvivalencia
CGF1403