Főoldal > 2016/2017. tanév > Személyiségfejlődési és viselkedési zavarok

Tantárgy kódja

PSB1132L

Tantárgy neve

Személyiségfejlődési és viselkedési zavarok

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

12 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Ismerjék meg a hallgatók az egészséges személyiségfejlődést akadályozó, károsító tényezőket; a csecsemőkorban és kisgyermekkorban kialakuló személyiségfejlődési zavarok típusait, azok kialakulását és okait, leíró szinten. Szerezzenek tájékozottságot a prevenció és a korrekció intézményes lehetőségeiben.

Cél angol

The aim of the course to acquire information on obstructive factors of personality development, highlighting the types and the causes of personality development disorders. Opportunities for prevention and intervention.

Tartalom

A normalitás és abnormalitás fogalma a személyiségfejlődésben, a normál fejlődés pszichológiai modelljei: az ökológiai, a tranzakciós modell, a tanulási és a szociobiológiai modell. Az egyéni fejlődés meghatározó tényezői: az egyén és a környezet kölcsönhatásában szerepet játszó tényezők. Fejlődési zavarok a gyermekkorban: a fejlődés-lélektani modell, trauma, bántalmazás hatása a fejlődésre. Patológiás viselkedésszerveződések a fejlődés folyamatában (problémás pontok) a különböző életszakaszokban: csecsemőkor, kisgyerekkor, iskoláskor, serdülőkor. Az értelmi fejlődés zavarai (mentális retardáció) gyermek- és serdülőkorban. Részképességzavarok kisgyermek és gyermekkorban. Pervazív zavarok, a viselkedés és az érzelmek zavarai, magatartászavarok a gyermek és serdülőkorban, hiperaktivitás, figyelemzavarok (ADHD) Szorongásos zavarok, evészavarok, alvászavarok gyermek- és serdülőkorban, gyermekkori kényszerek, pótcselekvések.

Tartalom angol

The definition of normality and abnorality in the process of personality developet. The psychological models of the normal development: ecological, transactional,learning and social biological model. Determinants of personal development: individual-environment relation. Developmental disorders in childhood: developmental psychology model, trauma, the impact of traumatization on developent. Problems during the developmental process. Pathology at different ages: infancy, early childhood, childhood and adolescence. Problems of cognitive development: mental retardation at childhood and adolescence. Pervasive developmental disorders, behavioral and emotional disorders at childhood and adolescence. Hyperactivity and ADHD. Anxiety, eating disorders and sleeping problems at childhood and adolescence.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Bagdy E. (2004): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Murányi - Kovács E. - Kabainé Huszka I. (1998): A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest, 167-189, 190-201. Ranschburg J. (2000): Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 29-63, 96-119, 124-153. Vetró Á. (szerk.) (2008): Gyermek- és ifjúságpszichiátria. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 93-277.

Irodalom angol

Bagdy E. (2004): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Murányi - Kovács E. - Kabainé Huszka I. (1998): A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest, 167-189, 190-201. Ranschburg J. (2000): Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 29-63, 96-119, 124-153. Vetró Á. (szerk.) (2008): Gyermek- és ifjúságpszichiátria. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 93-277.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Harsányiné Petneházi Ágnes

Ekvivalencia

FP1228L