Tantárgy kódja
PSB1130L
Tantárgy neve
A fejlődés elméleti kérdései
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
9 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A kurzus célja a meglévő alap pszichológiai ismeretekre építve a fejlődés meghatározó tényezőiről naprakész információkat szerezni.
Cél angol
The aim of the course to gain up to date inforation on the determinants of development using basic psychological knowledge.
Tartalom
A fejlődéslélektan, mint tudomány, nyitott kérdései. Az emberi fejlődés törvényszerűségei, fejlődéselméletek (Freud, Erikson, Piaget, Wallon, Bruner, Vigotszkij). A fejlődés meghatározói. Vizsgálati módszerek. A fejlődés eltérő üteme: akceleráció, regresszió, retardáció. A fejlődés zavarai.
Tartalom angol
Developental psychogogy as a scientific field, open questions. Principles of human developent. Theories of developent (Freud, Erikson, Piaget, Wallon, Bruner, Vigotszkij).
Deterinants of developent. Exainational methods. Different development path: acceleration, regression, retardation. Developental disorders.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Cole, M. — Cole, S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest.
Irodalom angol
Cole, M. — Cole, S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest.
Danis, I., Kalmár, M. (2011). A fejlődés természete és modelljei. In: Danis I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási L. (szerk.) Biztos Kezdet Kötetek I.: Génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. 76-125.
Anderson, M. (1998): Az intelligencia fejlődése. Kulturtrade Kiadó Kft., Budapest.
Herczog, M. (2008) A koragyermekkori fejlődés elősegítése. In: Fazekas – Köllő – Varga (szerk.) Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Ecostat, Bp.
Bernáth, L., Solymosi, K. (szerk.) (2001). Fejlődéslélektan. Olvasókönyv. Tertia, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Almássy Zsuzsanna
Ekvivalencia
FR1101L, FP1126L