Tantárgy kódja
FP1350L
Tantárgy neve
A mozgás- és beszédfejlesztés módszertana
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 12
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgató ismerje meg a mozgás és tanulás összefüggéseit. Betekintést nyerjen a ma használatos mozgásterápiás módszerekbe. Ismerjen terápiás végzettség nélkül is alkalmazható gyakorlatokat. A kurzus bemutatja a beszédfolyamatok szervezését, kitekint a fejlesztési lehetőségekre, áttekinti a prognosztizálható következményeket, illetve a fejlesztés várható hatásait a különböző súlyossági fokú beszédképzési elmaradások esetén.
Cél angol
Students should learn the correlations between movement and learning. Students should get a glimpse of current movement therapy techniques and should be aware of its exercises without any therapeutic education as well. The course presents the structure of speech production process and possibilities for development in speech production. The course demonstrates the predicted consequences and effects of speech production development in case of various extent of speech sound disorders (SSD).
Tartalom
Organikus éretlenség okai és következményei. Alapfogalmak. Észlelés az egyensúlyrendszerben, motorikus reakciók. A mozgásfejlesztés célja, feladata, eszközei, foglalkozási formák. Fejlesztő feladatok, ötletek finom- és nagymozgásokra. Gyakorlat vezetése, segítségadás. Néhány terápiás megoldás. A beszédfejlődés menete. A beszédfolyamat zavarainak megjelenési formái. A beszéd- és a nyelvi fejlődés zavarai (megkésett beszédfejlődés, a beszédészlelés és beszédmegértés zavara) pedagógiai tennivalói. A beszédfogyatékos gyermek nevelése, oktatása, képzése, fejlesztése. A beszéd és a tanulási zavarok közötti összefüggések.
Tartalom angol
The causes and effects of organic immaturity, basic terms. Perception in the balance system, motor reactions. The aim, tasks and tools of movement development, forms of exercises. Development exercises, ideas for smooth and big motions. Controlling the exercise, providing assistance. Some therapy solutions.
The process of speech development. The forms of speech difficulties and its utterances. The pedagogical tasks in difficulties of speech and language development (delayed speech development, difficulties in speech perception and interpretation). The upbringing, education, teaching and development of children with speech disorders. The correlations between speech and learning disorders.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Huba J. (1996): Pszichomotoros fejlesztés a gyógypedagógiában. I. kötet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Fodorné Földi R. (2004): Hiperakativitás és tanulási zavarok. Comenius Oktató és Kiadó Bt., Pomáz.
Lakatos K. (2000): A szenzomotoros fejlődés jelentősége 0-6 éves kor között. Óvodai Nevelés, 53. 1. 42-45.
Goddard, S. (2006): Reflexek, tanulás és viselkedés. Medicina Könyvkiadó, Budapest
Bittera T. – Juhász Á. (2006): Én is tudok beszélni 1. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest, 573-592.
Irodalom angol
Huba J. (1996): Pszichomotoros fejlesztés a gyógypedagógiában. I. kötet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Fodorné Földi R. (2004): Hiperakativitás és tanulási zavarok. Comenius Oktató és Kiadó Bt., Pomáz.
Lakatos K. (2000): A szenzomotoros fejlődés jelentősége 0-6 éves kor között. Óvodai Nevelés, 53. 1. 42-45.
Goddard, S. (2006): Reflexek, tanulás és viselkedés. Medicina Könyvkiadó, Budapest
Bittera T. – Juhász Á. (2006): Én is tudok beszélni 1. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest, 573-592.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Tóthné Gacsályi Viktória