Főoldal > 2016/2017. tanév > A szövegértés, az olvasás, írás, helyesírás fejlesztése
Tantárgy kódja
FP1338LTantárgy neve
A szövegértés, az olvasás, írás, helyesírás fejlesztéseKredit
3Félévi követelmény
Gyakorlati jegyFéléves órszám
0 + 9
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3Cél
A hallgatók ismerjék meg a szövegértő olvasás fejlesztési területeit, tudjanak gyakorlatokat összeállítani a szövegértés fejlesztésére. Tudják alkalmazni a helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusait. A tanegység kompetenssé teszi a hallgatókat a szövegértés és a helyesírás módszeres gyakorlattípusainak összeállítására.Cél angol
Acquiring knowledge about the areas of development of reading comprehension. Acquiring techniques for the development of reading comprehension. Acquiring knowledge about the types of exercise used in spelling development.Tartalom
Az olvasási folyamat pszicholingvisztikai megközelítése. Az olvasás tempójának és pontosságának fokozása írásvetítővel felvillantott jelek, szavak olvastatásával.A szövegértő olvasás fejlesztési területei: az előzetes ismeretek fontossága, a szövegegységek megértésének tanítása (a szavak, a mondatok, a bekezdések, az egész szöveg megértése). A szövegértő olvasás szintjeinek fejlesztése. A megértés fokozatai: a szó szerinti, az értelmező (interpretáló), a bíráló (kritikai) és az alkotó (kreatív) olvasás fejlesztése. A kérdezés szerepe.
Technikák a szövegértés fejlesztésére. A jóslás és szakaszos szövegfeldolgozás alkalmazása. Az insert technika bevezetése a megértés elősegítése érdekében. Fürtábra készítése az információk közötti kapcsolatok feltárására. A tudom, tudni akarom, megtanulom technika. Egy adott mű történetkeretének vagy történetpiramisának elkészítése. Jellemtérkép készítése a szépirodalmi művekben szereplő hősök jellemzésére. Kettéosztott napló alkalmazása művek befogadásközpontú megközelítésére. Kooperatív technikák – irodalmi körök, mozaik, az utolsó szó joga – alkalmazása a szövegértés fejlesztésére.
A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai: a helyesírási elemzés, a szóalak felbontása, a másolás, a tollbamondás, az emlékezetből írás, a helyesírási fogalmazás. Egyéb gyakorlási módok: mechanikus, produktív gyakorlatok és játékos feladatok.