Tantárgy kódja
FP1337L
Tantárgy neve
Tanulásmódszertan
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 9
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A kurzus célja a hallgatók felkészítése a tanulás tanítására, a gyerekek tanuláshoz való viszonyának pozitív irányú megváltoztatására, tanulási szokásaik formálására, a tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességeik fejlesztésére, saját tanulási módszerük kialakítására.
Cél angol
The aim of the course is to prepare the students to teach learning, to improve the relation between children and learning positively, to form their learning habits, to develop their basic abilities which are essential for learning and to help them develop their own learning methods.
Tartalom
A tanítás-tanulás folyamatában résztvevők problémáinak összegyűjtése, elemzése. A tanulási motiváció növelése. A tanulási szokások feltárása /napi ritmus, szokásrendszer, időmérleg/ és alakítása. A tanulási stratégiák, stílusok vizsgálata. A tanulás fizikai körülményei. A tanulás fejlesztésének indirekt útjai – kognitív funkciók fejlesztése. Figyelem- és beszédfejlesztési technikák elsajátítása. Az emlékezet fejlesztése: memoriterek, mnemotechnikák. A gondolkodás fejlesztése. Hatékony problémamegoldás. Lényegkiemelés, jegyzetelés, a tanulás 5 lépcsős módszere. Gondolattérkép módszere.
Tartalom angol
Collecting and analysing the problems of the participants involved in the teaching-learning process. Raising learning motivation. Revealing and forming learning habits (daily schedule, habit system, time balance). The examination of learning strategies and styles. The physical conditions of learning. Indirect ways of learning development – improving cognitive functions. Acquiring attention and speech development techniques. The development of memory: mnemonics and other mnemonic techniques. The development of metacognition. Effective problem solving. Highlighting the essence, taking notes, the 5 step method of learning. The mind map method.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Deákné B. K. (2001): Neked is lehet jobb jegyed! Tanulási módszerek, ötletek. Deák és Társa Kiadó, Pápa.
Deli É. – Buda M.: Tanulástanítás. Az élvezetes tanulás. (Modern pedagógia a gyakorlatban 4.) 2007. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest.
Fisher, R. (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Fisher, R. (2000): Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Mező F. (2002): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Tankönyvkiadó, Debrecen.
Mező F. – Mező, K. (2007): Tanulási stratégiák fejlesztése az IPOO-modell alapján. Tehetségvadász Stúdió – Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen.
Mező F. – Mező, K. – Mező, L. D. (2011): Tanulógép – Tanulás módszertani javaslatok. K+F Stúdió Kft., Debrecen.
Oroszlány P. (2010): Tanulásmódszertan. Metódus-Tan, Budapest.
Irodalom angol
Deákné B. K. (2001): Neked is lehet jobb jegyed! Tanulási módszerek, ötletek. Deák és Társa Kiadó, Pápa.
Deli É. – Buda M.: Tanulástanítás. Az élvezetes tanulás. (Modern pedagógia a gyakorlatban 4.) 2007. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest.
Fisher, R. (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Fisher, R. (2000): Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Mező F. (2002): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Tankönyvkiadó, Debrecen.
Mező F. – Mező, K. (2007): Tanulási stratégiák fejlesztése az IPOO-modell alapján. Tehetségvadász Stúdió – Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen.
Mező F. – Mező, K. – Mező, L. D. (2011): Tanulógép – Tanulás módszertani javaslatok. K+F Stúdió Kft., Debrecen.
Oroszlány P. (2010): Tanulásmódszertan. Metódus-Tan, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Jánvári Miriam Ivett
Ekvivalencia
PSB1236L