Főoldal > 2016/2017. tanév > Kommunikációfejlesztés, konfliktuskezelés

Tantárgy kódja

FP1332L

Tantárgy neve

Kommunikációfejlesztés, konfliktuskezelés

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatóknak meg kell ismerniük és tudatosítaniuk kell azokat a kommunikációs és konfliktus helyzeteket, melyekkel a pedagógiai munkájuk során találkozhatnak. Mindezekről nemcsak elvont ismereteket szereznek, hanem a tréning lehetőséget nyújt a bőséges élmény és tapasztalatszerzésre, kihasználva a csoportos forma előnyeit. Cél a saját konfliktusmegoldó stratégia feltárása, megismerése, előnyeinek és hátrányainak megfogalmazása a problémamegoldó folyamatban. A hallgatók technikákat kapnak a hatékony kommunikációhoz és konfliktusmegoldáshoz. Ezen technikák birtokában a mindennapi életben és a szakmai munkájukban felmerülő problémákat hatékonyabban tudják kezelni.

Cél angol

Personality development of the course participants through communication skills development. The conceptualization of communicativ behaviour by directing attention. The students should get acquainted with those communication situations which occupy a prominent place in their area of expertise. The training provides not only theoretical knowledge, but also gives the opportunity to actually experience, building on the advantages of group work. The students should explore and understand their own conflict solving strategies, and name their advantages and disadvantages within the problem solving process. During the course the students are provided with techniques to be used in efficient conflict solving. Using these techniques the students can manage conflicts more efficiently both in their everyday and professional life.

Tartalom

Kommunikáció fogalmának értelmezése, fontossága a csoporttagok életében. A saját verbális kommunikáció jellemzőinek feltárása, fejlesztés irányainak meghatározása. Verbális kommunikáció fejlesztése (ismerkedés, kapcsolatépítés terén). Verbális kommunikáció fejlesztése (figyelmes hallgatás, értő figyelem, én-üzenet megfogalmazása, igazi üzenet kihallása, konfrontáló én-üzenet, közléssorompók). Verbális kommunikáció fejlesztése (hatékony kommunikáció konfliktushelyzetben, a konfliktus fogalmának definiálása, saját konfliktusok feltérképezése, reakciók konfliktushelyzetben, konfliktusmegoldó stratégiák ismertetése). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (arc- mimika, tekintet). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (testtartás, térközszabályozás). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (gesztusok). Konfliktusmegoldásban kívánatos kommunikációs készségek gyakorlása.

Tartalom angol

Form the group and start the group work. Submit the course and inform the candidates. Define the rules of the group. Explain the definition of communication and its importance in the life of the participants of the course. Developing verbal communication skills (start a new relationship) Developing verbal communication skills (appreciative attention, self-message, confrontational self message). Developing verbal communication skills (efficient communication in conflict situations, the definition if conflict, personal conflict situations, personal reactions in conflict situations, conflict resolution strategies) Developing nonverbal communication skills (facial expressions, mimic) Developing nonverbal communication skills (body positions, closeness and distance regulation). Developing nonverbal communication skills (gesture). Non violent conflict resolution strategies. The role of mediation in conflict management. Role plays to model conflict situations.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Bagdy E. – Telkes J. (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Hanák Zs. (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. Siklaki I. (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest. Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen.

Irodalom angol

Bagdy E. – Telkes J. (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Hanák Zs. (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. Siklaki I. (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest. Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Vassné dr. Figula Erika