Tantárgy kódja
FP1139L
Tantárgy neve
Tanulási nehézségek szűrése, fejlesztő eljárások. Prevenció és módszertan
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 12
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A pedagógus alapképzésből hiányzó, a tanulási nehézségek és zavarok okaihoz, tüneteihez, s a fejlesztési lehetőségekhez kapcsolódó ismeretek közvetítése. Sajátítsák el a különböző súlyossági fokozatok közötti különbségtétel (tanulási akadályozottság, tanulási zavar, tanulási gyengeség, tanulási elmaradás) pedagógiai és pszichológiai ismérveit. Szerezzenek gyakorlati ismereteket a diagnosztika értelmezésében, a fejlesztő tevékenységben.
Cél angol
Covering topics related to learning disorders and difficulties, their causes, symptoms and development opportunities missing from the bachelor teacher training. Learning the pedagogical and psychological criteria of differentiating between the different stages of learning disorder (erratic learning, learning difficulties, learning weakness, learning failure). Acquiring practical knowledge in the interpretation of the diagnostics and development activities.
Tartalom
A tanulási zavar, a tanulási nehézség, a teljesítményzavar fogalmának meghatározása. A tanulási zavar/nehézség, a teljesítményzavar fogalma, diagnosztikus kritériumai, fajtái. A tanulási teljesítményt meghatározó pszichikus funkciók fajtái. A tanulási zavar, a tanulási nehézség, a teljesítményzavarok viselkedéses megnyilvánulásai. A kezeletlen állapot hosszú távú következményei. Az olvasási- és írászavarok kérdésköre, okai, tünetei, pszichológiája, típusai. A korai felismerés, megelőzés jelentősége. A Meixner-féle prevenciós és reedukációs olvasás-, írástanítás lényege. Az írásbeli nyelvhasználat, helyesíráskészség fejlesztése. A számolási zavar kérdésköre, okai, tünetei, pszichológiája, típusai. A korai felismerés, megelőzés jelentősége. Prevenciós eljárások a számolási zavarok kezelésében. A számolás tanulását segítő készségfejlesztő, feladatok, gyakorlatok. A beszédfolyamat zavarainak megjelenési formái. A beszédfejlődés illetve a tanulási zavarok közötti összefüggések a feltárása.
Tartalom angol
The definition of learning difficulty and performance difficulty, the description of the concepts, their diagnostic criteria, types. The types of the psychic functions determining learning performance. The behavioural utterances of learning difficulties and performance difficulties. The long term consequences of the lack of treatment. The topic of reading disorder and disorder of written expression, their causes, symptoms, phycology and types. The importance of early recognition and prevention. The essence of the Meixner preventive and reductive reading and writing teaching. The development of written language use and spelling. The topic of dyscalculia and its causes, symptoms, psychology and types. The importance of early recognition and prevention. Preventative processes in the treatment of dyscalculia. Skill development exercises facilitating the learning of mathematics. The types of speech difficulties. Exploring the correlations between speech difficulties and learning disabilities.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Csépe V. (2000): Az olvasás és írásképesség zavarai In.: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest, 239-278.
Dékány J. (1999): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest
Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest.
Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, 573-592.
Gaddes, W. H. (1992): A tanulási zavarok előfordulásának felmérése és etiológiája. In.: Torda Á.: Szemelvények a tanulási zavarok köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.
Irodalom angol
Csépe V. (2000): Az olvasás és írásképesség zavarai In.: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest, 239-278.
Dékány J. (1999): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest
Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest.
Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, 573-592.
Gaddes, W. H. (1992): A tanulási zavarok előfordulásának felmérése és etiológiája. In.: Torda Á.: Szemelvények a tanulási zavarok köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Jeneiné Novák Erzsébet