Főoldal > 2016/2017. tanév > Problémás pedagógiai helyzetek elemzése

Tantárgy kódja

FP1135L

Tantárgy neve

Problémás pedagógiai helyzetek elemzése

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A pedagógiai folyamat résztvevői (tanuló-pedagógus-szülő) közötti hatékony együttműködést biztosító képességek és kapcsolati kultúra fejlesztése, az iskolai konfliktusok eredményes megoldását szolgáló módszerek és helyzetgyakorlatok alapján. A hallgatók önismeretének, szociális készségeinek, problémaérzékenységüknek, elfogadó attitűdjüknek, elemzési képességüknek a fejlesztése szakmai pedagógiai szempontok érvényesülésén keresztül. A hallgatók gyakorlatai munkájuk során szerzett tapasztalatainak feldolgozása.

Cél angol

Developing the effective cooperation between the participant of the pedagogical process (student-teacher-patent) and the contact culture which based on the successful methods of school conflicts and situations of practice. Developing the self-knowledge, the social skills, the problem sensitivity, the accepting attitude and the analyzing skills of the students through the predominancy of the professional pedagogical aspects. Elaboration of the students’ experience which they gain through the practical work.

Tartalom

A kurzus során a hallgatók képesek lesznek kifejleszteni magukban olyan érzékenységet, amely birtokában a feszültséget gerjesztő helyzetek megelőzésének, kezelésének, és magának a pedagógiai folyamatnak a szabályozójává válnak. Az elemzések segítik a hallgatóknak felismerni és értelmezni a kapcsolati rendszerek rejtett indulatait, indítékait. A hallgatók megtanulják a konfliktusok és játszmák közötti hasonlóságokat és eltéréseket, bizonyos típusú konfrontációk ismétlődésének hátterét az egyes személyiségeknél. A hallgatók megismerkednek a pedagóguspályán gyakorta ismétlődő konfliktusok és játszmák következtében fellépő kiégés veszélyeivel szembeni mentálhigiénés önsegítő technikák lehetőségeivel.

Tartalom angol

During the course, the students are able to enhance sensitivity whereby they can treat and prevent stressful situations and can control the pedagogical process. The interpretations are help the students to recognize and define the unrevealed emotions and passions of the system of relationships. The students study the similarity and differences between conflicts and human games, the backgrounds of certain types of confrontations which are repetitive in several individuals. The students gain information on the repetitive conflicts and human games which exists in the teaching profession that led to the burn – out syndrome and study from the possibilities of the mental hygienic self - help technics.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

D’Orta, Marcello (2001): Én reméljük, megúszom. Európa Kiadó, Budapest Járó K. (szerk., 2001): Játszmák nélkül. Helikon Kiadó, Budapest Járó K. (2005): Sors mint döntés: az érzelmek felfedezése és felszabadítása. Helikon Kiadó, Budapest Stewart-V. Joines (1994): A TA-MA. Xénia Könyvkiadó, Budapest F. Várkonyi Zs. (2013): Tanulom magam. Háttér, Budapest

Irodalom angol

D’Orta, Marcello (2001): Én reméljük, megúszom. Európa Kiadó, Budapest Járó K. (szerk., 2001): Játszmák nélkül. Helikon Kiadó, Budapest Járó K. (2005): Sors mint döntés: az érzelmek felfedezése és felszabadítása. Helikon Kiadó, Budapest Stewart-V. Joines (1994): A TA-MA. Xénia Könyvkiadó, Budapest F. Várkonyi Zs. (2013): Tanulom magam. Háttér, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika