Főoldal > 2016/2017. tanév > Szakmai hatékonyság fejlesztése

Tantárgy kódja

FP1130L

Tantárgy neve

Szakmai hatékonyság fejlesztése

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy a saját szakterületen felhasználandó önismereti élmények és tudás megszerzésére irányul. Célja a hallgatók szakmai hatékonyságának fejlesztése azokon a területeken, amelyek az oktató-nevelő munka szempontjából kiemelkedő jelentőségűek. A hallgató rendelkezzen azokkal a személyiségvonásokkal, képességekkel, készségekkel, melyek alkalmassá teszik a hivatására. Cél, a hallgatók kommunikációs készségének, empátiás készségének, konfliktustűrő és konfliktus megoldó készségének a fejlesztése, hogy a reálisabb önismeret birtokában, hatékonyabban tudják kezelni az oktató-nevelő munka során fellépő problémákat. Képesek legyenek hatékony szakmai együttműködésre.

Cél angol

The goal of the subject is acquiring experience and knowledge referring to the self which can be used in the field of profession. Additional goals developing professional efficacy of the students in the field which is important in the educational and teaching work . The students own those personal traits, abilities, skills which capacitate them to the profession. The aims are developing the students communication skills, empathy, conflict – tolerant and managing skills with occupying real self- knowledge and they can handle effectively the problems occur in the teaching and educator work. Be able to effective professional cooperation.

Tartalom

A fejlesztő pedagógus szakember személyisége. A személyes hatékonyság és jellemzői. Erősségek és gyengeségek. Elvárások, vágyak és lehetőségek összevetése. A szakmai identitást erősítő és gyengítő tényezők. Rövid és hosszú távú célok. Szociális érzékenység és önreflexió képességének fejlesztése. Az én-azonosság tudatosítása, az önismereti érzékenység fokozása, én-feltárás saját tempóban. Az érzelmek, az értékek feltárása, kötődések, az életút és élettörténés bemutatása. Kiégés felismerése, prevenciója.

Tartalom angol

The personality of the developer educator. Characteristics of the personal efficacy. Strengthness and weekness. Comparison of the expectations, wishes and possibilities. Factors which strengthen and weaken the personal identity. Short and long term goals. Developing the social sensitiveness and the ability of self-awareness. Making the identity conscious, enhancing the social self-knowledge, self -revealing in personal rhythm. Revealing the emotions and values, attachments, presenting of the life path and events. Recognizing the burn – out and prevention.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Bagdy E.- Telkes J. (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Bagdy E. (2005): Pszichofitness. Animula Kiadó, Budapest. Balogh B. - Popper P. (2005): Mit tehetünk magunkért? Az ember belső lehetőségei, Mesterkurzus. Saxum Kiadó, Budapest. Ónodi S. (2001): Kiégési tünetek keletkezése és megoldási lehetőségei. Új Pedagógiai Szemle, 51. 5. sz. 80-85. Rudas J. (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Irodalom angol

Bagdy E.- Telkes J. (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Bagdy E. (2005): Pszichofitness. Animula Kiadó, Budapest. Balogh B. - Popper P. (2005): Mit tehetünk magunkért? Az ember belső lehetőségei, Mesterkurzus. Saxum Kiadó, Budapest. Ónodi S. (2001): Kiégési tünetek keletkezése és megoldási lehetőségei. Új Pedagógiai Szemle, 51. 5. sz. 80-85. Rudas J. (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Vassné dr. Figula Erika