Tantárgy kódja
CGB1313
Tantárgy neve
Szakmai önismeret és kompetencia fejlesztés I.
Tantárgy angol neve
Professional Self-Knowledge, Developing of Competencies I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A kurzus célja és feladata: a hallgatók felkészítése az eredményes nevelői, oktatói feladatok ellátására a pedagógiai készségek intenzív fejlesztésével, a fejleszthető képességek kialakításával; amely a hallgatók aktivitásával, gyakorlati feladatok megoldásával valósul meg. A tantárgy 4 féléven keresztül valósítja meg a képességfejlesztési célokat. Az első félév a felsőfokú tanulmányokra való felkészítés jegyében a tanuláshoz szükséges önismeret és képességek fejlesztésére, az önismereti érzékenység és az empátia fejlesztésére fókuszál. A csoportmunka szabályainak megfelelően a gyakorlatok mindig igazodnak a csoporttagok aktuális fejlettségi szintjéhez és a csoportfolyamathoz. A gyakorlatok során fejlődnek a hallgatók általános és speciális pedagógiai képességei, ezen belül kommunikációs, helyzetfelismerő, problémamegoldó, konfliktuskezelő stb. képességük.
Cél angol
The objective and purpose of the course: to prepare the students how to be productive at educating by intensely improving their pedagogic skills and by shaping developing skills which is achieved by practical work and active participation from the students. The course accomplishes the skill development goals across four semesters. The first semester focuses on improving self-awareness and skill development, self-sensitivity and empathy thinking in terms of preparing for higher education. According to the rules of teamwork, the exercises take into consideration the group process and the actual development level of participants. During the training the students improve their general and special pedagogical skills, including communication, scene recognition, problem solving and conflict management skills.
Tartalom
Ismerkedés, a tréninggel kapcsolatos elvárások tisztázása. A csoportalakítás. Tanulásra vonatkozó önreflexió fejlesztése. A tanulás-módszertani önismeret fejlesztése. Felkészítés a felsőfokú tanulmányokra. Felkészítés az önirányított tanulásra. Tanulási technikák gyakorlása. Önismereti gyakorlatok. A csecsemő és gyermeknevelő-gondozó munkához szükséges személyiségtulajdonságok és fejlesztésük. Empátia-fejlesztő gyakorlatok. A tapasztalatok integrálása. Zárás.
Tartalom angol
Getting to know each other, clarify the requirements of the training. Form a team. Develop self-reflection relating to the process of learning. Develop the self-awareness of learning methodology. Prepare for higher education. Prepare for self-study. Practice learning techniques. Practice self-awareness. Develop the skills and personality traits of an Infant and Early Childhood Educator. Itegration of the experiences. Course completion.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
Bagdy Emőke-Telkes József : Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. TKK, Bp. 2000. 5- 79.p. ISBN 963 19 023 15
Carl R. Rogers: Találkozások- a személyközpontú csoport. Edge 2000 Kiadó, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp. 2008. 9-169.p. ISBN 978 963 97 60 08 0
Rudas János: Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Lélekben Otthon Kiadó, Győr. 2009. ISBN 978 963 9771 19 2
Rudas János: Delfi örökösei. Nemzeti TKK, Bp. 1998. ISBN 963 91 37 545
Irodalom angol
Bagdy Emőke-Telkes József : Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. TKK, Bp. 2000. 5- 79.p. ISBN 963 19 023 15
Carl R. Rogers: Találkozások- a személyközpontú csoport. Edge 2000 Kiadó, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp. 2008. 9-169.p. ISBN 978 963 97 60 08 0
Rudas János: Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Lélekben Otthon Kiadó, Győr. 2009. ISBN 978 963 9771 19 2
Rudas János: Delfi örökösei. Nemzeti TKK, Bp. 1998. ISBN 963 91 37 545
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Vassné dr. Figula Erika