Tantárgy kódja
CGB1103
Tantárgy neve
A neveléstudomány értelmezései
Tantárgy angol neve
Pedagogy I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A kollégium a tudományelmélet és a tudományfejlődés általános keretei közé helyezve tárgyalja a neveléstudomány kialakulásának és változásának folyamatát, a tudományok rendszerében elfoglalt helyét, sajátosságait. Vizsgálja a neveléstudományi szakterületek belső tagozódását, és az iskolai folyamatok értelmezésében kiemelt szerepet játszó diszciplínák érvényességi körét, alapfogalmi rendszerét, sajátos terminológiáját. Vázolja a nevelés fogalmának változásait, a nevelésről gondolkodás és a pedagógiai cselekvés találkozásainak és ütközőpontjainak problematikáját.
Cél angol
Describe the changes in the concept of education, education for reflection and encounter of the problem and stop points of the pedagogical action.
Tartalom
A tudomány- benne a neveléstudomány- fogalma, felosztási lehetőségei. A neveléstudomány alap és rokonfogalmai, nevelési metaforák és értelmezések. A nevelés elhatárolása negatív emberformáló folyamatoktól. Pedagógiai konzervatizmus, tradicionalizmus, liberalizmus. A nevelhetőség kérdései. A nevelés antropológiai alapjai. A neveléshez való jog tagadása.
Tartalom angol
The basic concepts and related concepts of science education, educational metaphors and interpretations. Via studying the subject students get to know the writings of outstanding Hungarian and International theoreticians of the Century of Education Theory (e.g. Ödön Weszely, Lajos Felméri, Gyula Kornis, Sándor Imre, Ernő Fináczy, Roger Gal, Thomas Kuhn). Through studying the above authors’ work an overview of development-lines, blooming and check of the 20th Century Education Studies will be obtained as well as of the new tendencies of the turn of the 20-21st Centuries.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Bábosik István (1997): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó, Budapest
Horváth Attila (1996): Elméletek a nevelésről. OKKER Kiadó, Budapest
Hunyadi Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika (2006): „Fekete pedagógia”.
Argumentum.
Kron F. W. (1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest
Mihály Ottó (1980, szerk.): A polgári nevelés radikális alternatívái. Tankönyvkiadó,
Budapest.
Irodalom angol
Bábosik István (1997): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó, Budapest
Horváth Attila (1996): Elméletek a nevelésről. OKKER Kiadó, Budapest
Hunyadi Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika (2006): „Fekete pedagógia”.
Argumentum.
Kron F. W. (1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest
Mihály Ottó (1980, szerk.): A polgári nevelés radikális alternatívái. Tankönyvkiadó,
Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet
Ekvivalencia
CGF1102