Tantárgy kódja
FDB2513
Tantárgy neve
Terület- és településmarketing
Tantárgy angol neve
Regional and local marketing
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
A stúdium célja hogy a hallgatókat megismertesse egy az 1980-as években kialakult új a területfejlesztéssel kapcsolatos szemléletmóddal: a terület és településmarketinggel mely a várost és az egyéb területi egységeket olyan „terméknek” tekinti melyet a piacon értékesíteni akarnak.
Célja hogy a hallgatók megismerkedjenek a terület-és településmarketing eszközeivel, módszereivel - melyek számos ponton eltérnek a hagyományos marketing eszközrendszerétől. A stúdium után a hallgatók képessé válnak arra hogy a megszerzett ismereteket a gyakorlati életben is alkalmazzák, valamint az hogy a hallgató képes legyen modellekben gondolkodni, illetve a stratégiatervezést és egy összetett régió- település marketing rendszert átlátni és tartalommal feltölteni, az összefüggéseket meglátni
Tartalom
A terület és településmarketing definíciója kialakulása. A terület és településmarketing megjelenése az Amerikai Egyesült Államokban és Európában.
Marketingelmélet és helymarketing a terület és településfejlesztésben, az 1970-től 1980-ig tartó időszakban. Területi verseny és versenyképesség. A városmarketing mint tervezési eszköz. A terület és településmarketing szakaszai, és különbségei a hagyományos marketingtől. A fejlesztést megalapozó elméleti vizsgálatok (SWOT analízis, önkormányzatok marketingpolitikája, piac-szegmentáció, fejlesztési prioritások, tervek). Termékfejlesztés (infrastruktúrafejlesztés, intézményi háttér, rendezvények…). A piac elemzése. A termék formálása. Helyek és helyimage-ek. Néhány gyakorlati példa a városmarketingre. (Kozma G.: A városmarketing elemeinek alkalmazása Debrecenben a rendszerváltozás után és, Ashworth, G. J. – Voogd: A város értékesítése c. munkái alapján )
A településhez kötődő identitást a térség, a település versenyképességének, komparatív előnyeinek, vonzerejének feltárása, realizálásának segítése, kommunikálás a sokoldalú fejlesztési, gazdasági, életmódbeli célok elérésének érdekében, szolgálatában. Értékrend típusok és elemzések (igazgatási, üzleti, közösségi megközelítésben).
További tartalom: A kompetencia marketing tartalmi keretei. Környezeti és piaci tendenciák. Stratégiai tervezési folyamatok, elemzései módszerek. Stratégiai koncepciók és megvalósíthatóság.
Tantárgyfelelős intézet kódja
GTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szakál Zoltán Zsolt