Főoldal > 2016/2017. tanév > Neveléstudományi modellek és paradigmák

Tantárgy kódja

CGB2007

Tantárgy neve

Neveléstudományi modellek és paradigmák

Tantárgy angol neve

Models and Paradigm in Pedagogy

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4 vagy 5

Cél

A hallgatók megismerjék, és szakmai szempontból értelmezzék a neveléstudomány különböző modelljeit a tudományelméleti paradigmák változásait és jellegzetességeit. Lássák meg a nevelésről, oktatásról, képzésről való teoretikus gondolkodás nevelési praxist befolyásoló hatásait, a pedagógiai gondolkodás és cselekvés adott paradigmán belül értelmezhető lehetőségeit és határait. Segíti és továbbfejleszti a szakterület tudatos műveléséhez szükséges elemző, értelmező és kritikai gondolkodás készségeit.

Cél angol

Students will learn about various models of science education, and changes in the characteristics of the epistemological paradigms. They see the effects on the educational practice of training theoretical thinking. The understand pedagogical thinking and action possibilities within a given paradigm. It understood the possibilities and limits. Promote and develop analytical, interpretive, and critical thinking skills needed for conscious cultivation of the required field.

Tartalom

A neveléstudomány történetileg kialakult és jelenleg érvényesülő paradigmáinak áttekintése és elemzési szempontjai. A tudományfejlődési paradigmák aktuális vitái. A neveléstudomány normatív paradigmája és változatai: értékelméleti, transzcendentális alapú rendszerek. A pozitivizmus és hatása a neveléstudományi kutatásokra. Az empirikus magatartástudományi paradigma és hatása a nevelésre, nevelésügyre. A természettudományok áthatásai a neveléstudományi gondolkodásra. Szellemtudományos pedagógiai megközelítések, a hermeneutikai, interakcionalista és a kritikai alapú neveléstudomány alaptézisei, befolyása a pedagógiai gyakorlatra. A marxista pedagógia hangsúlyai és nevelésügyi törekvései. A posztmodern hatása a neveléstudományi gondolkodásra és gyakorlatra. Az antipedagógia szemléletmódja, érvrendszere.

Tartalom angol

To review the paradigms of science education that historically developed and currently prevailing. Current discussions of science development paradigms. The normative paradigm of science education and its variants: systems based on theoretical value and transcendental. Positivism and its impact on education science research. empirical behavioral science paradigm and its impact on education, upbringing case. The natural sciences effects on scientific educational thinking. The basic thesis of spirit sciences pedagogical approaches, hermeneutics, and interactionist and critical pedagogy, and their influence on pedagogical practices. The emphases of Marxist pedagogy and its educational aspirations. The impact of the postmodern on pedagogy thinking and practice. The anti-education approach and arguments.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Bábosik István: Neveléselmélet. Osiris, Budapest, 2004. 181-204.p. ISBN 963 389 655 Kozma Tamás: Paradigmáink. Iskolakultúra. 2001. 10. sz. 3-14.p. Németh András: A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete. Osirist, Bp., 2002. 259-289.p. ISBN 963 389334 8 Oelkers, Jürgen: Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Vince Kiadó, Bp., 1998. ISBN 963 9069

Irodalom angol

Bábosik István: Neveléselmélet. Osiris, Budapest, 2004. 181-204.p. ISBN 963 389 655 Kozma Tamás: Paradigmáink. Iskolakultúra. 2001. 10. sz. 3-14.p. Németh András: A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete. Osirist, Bp., 2002. 259-289.p. ISBN 963 389334 8 Oelkers, Jürgen: Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Vince Kiadó, Bp., 1998. ISBN 963 9069

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás