Tantárgy kódja
CGB1316
Tantárgy neve
Szakmai önismeret és kompetencia fejlesztés IV.
Tantárgy angol neve
Professional Self-Knowledge, Developing of Competencies IV.
Kredit
2
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
CGB1315
Ajánlott félév
4
Cél
Ismerjék fel és tudják kezelni az előforduló tipikus csoportjelenségeket. Legyenek képesek a szülőcsoportok szervezésére, programok összeállítására, a csoportos beszélgetések facilitálására, irányítására. A kurzus hivatott felkészíteni a hallgatókat arra, hogy kisgyermekes szülők számára legyenek képesek csoportos beszélgetések levezetésére a kisgyermeknevelést érintő témakörökben.
Cél angol
The students should recognize and manage the typical group behaviours. They should be able to organize parent-groups, plan activities in order to facilitate and coordinate the group conversations. The course is intented to prepare the students to be able to conduct group conversations in the topic of child rearing for parents of small children.
Tartalom
A csoport fogalma, működésének jellegzetességei, tipikus csoportjelenségek és ezek kezelése. Tipikus témák megismerése szerepjátékon keresztül a beszélgető szülőcsoportokban. A csoportos beszélgetés jellemzői, vezetésének sajátosságai. A csoportos beszélgetés irányításának kommunikációs készségei, a beszélgetésvezetési fogások gyakorlása szerepjátékokban. A csoportos beszélgetés lezárása, az eredmények összefoglalása, a továbblépés lehetőségeinek tisztázása (egyéni tanácsadás, orvosi segítség, stb.). Meghívott vendégek szerepe a beszélgető szülőcsoportokban, és a beszélgetés indításának, facilitálásának kérdései meghívott előadók esetében
Tartalom angol
The definition of group, the characteristics of its operation, typical group phenomena and their management. Students should get acquainted with typical topics trough role plays in communicating parent-groups. The attributes of group communication, and the specialities of leading one. The skills required for the coordination of group conversations, and the practice of related skills trough role plays. The closure of group conversations, the summarization of results and the clarification of opportunities for further improvement (individual counseling, medical help, etc.). The role of the participants in the parent-group conversations and the questions of starting and facilitating conversations in the case of the invited presenters.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
Fercsik Erzsébet –Raátz Judit: Kommunikáció, Krónika Nova Kiadó, Székesfehérvár, 2004. 24-125. p. ISBN 963 85 658 02
Insoo Kim Berg: Konzultáció sokproblémás családokkal. Családterápiás olvasókönyv sorozat V., Animula, Bp. 1995. 9-57, 143-167.p. ISBN 963 80 89 792
Páskuné Kiss Judit: Varázsszem. Vider Plusz, Debrecen-Józsa, 2006. ISBN 96306 1491x
Rudas János: Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Lélekben Otthon Kiadó, Győr. 2009. ISBN 978 963 9771 19 2
Rudas János: Delfi örökösei. Nemzeti TKK, Bp. 1998. ISBN 963 91 37 545
Irodalom angol
Fercsik Erzsébet –Raátz Judit: Kommunikáció, Krónika Nova Kiadó, Székesfehérvár, 2004. 24-125. p. ISBN 963 85 658 02
Insoo Kim Berg: Konzultáció sokproblémás családokkal. Családterápiás olvasókönyv sorozat V., Animula, Bp. 1995. 9-57, 143-167.p. ISBN 963 80 89 792
Páskuné Kiss Judit: Varázsszem. Vider Plusz, Debrecen-Józsa, 2006. ISBN 96306 1491x
Rudas János: Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Lélekben Otthon Kiadó, Győr. 2009. ISBN 978 963 9771 19 2
Rudas János: Delfi örökösei. Nemzeti TKK, Bp. 1998. ISBN 963 91 37 545
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Vassné dr. Figula Erika