Tantárgy kódja
FDB2217
Tantárgy neve
Utazás- és rendezvényszervezés alapjai
Tantárgy angol neve
Foundations of tour and programme organization
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Az alapozó és a törzsmodul tantárgyai, A vállalkozás gazdasági környezete modul, Idegenforgalmi alapismeretek modul. Az utazásszervezés fogalma, helye az utazási irodák tevékenységében, üzletágak.
Tartalom
és közvetítést szabályozó rendeletek. Az utazás során nyújtandó szolgáltatások beszerzése, üzleti levelezés, kalkulációkészítés, szerződések a belföldi és külföldi partnerekkel. Az értékesítés fázisában használatos szerződések formái. Közlekedési ismeretek, repülőjegy-kiadással kapcsolatos ismérvek, díjszabások, kedvezmények. A belföldi szervezett turizmus helye a magyar lakosság utazási szokásaiban, szervezésének specifikumai. A hivatásos és vakációs turizmus formái. Az országjáró túrák és üdülések összeállításának lépései, alapszolgáltatások megrendelése, programok összeállítása, kalkulációk készítése. A programfüzet szerkesztés szabályai, az értékesítés beindítása. Csoportvezetők, idegenvezetők felkészítése, programtervezés, forgatókönyv készítés, lebonyolítás és elszámoltatás.
A szervezett kiutazás helye és szerepe. A termék előállítást megelőző felmérések, elemzések, kutatások a keresleti és a kínálati oldalról. A programfüzet, szórólap szerepe, készítésének szabályai. Az értékesítési és marketing rendszer (ügynöki hálózat, vásárok, reklám) megszervezése. Az utazás, a program során felmerülő problémák kezelése, eljárás reklamáció esetén. Elszámolás belföldi és külföldi szolgáltatókkal. Utókalkuláció, szakmai és gazdasági kiértékelés. A szervezett beutazás helye és szerepe, hatása a nemzetgazdaság teljesítményére. Magyarország helye, verseny-környezete, idegenforgalmi vonzerők, termékfejlesztési prioritások. Főbb belföldi szolgáltatók, specialitásaik. Ártípusok és tartalmuk. A tevékenységi kör meghatározása, befolyásoló tényezők keresleti és kínálati oldalról.
Az idegenforgalmi termék előállítása, programtervezésnél követendő szempontok, fogadókészség, fogadóképesség. Kiajánlási módok (bizalmas tarifa, ajánlattétel) célja, elkészítésének szabályai, tartalmi elvárások. Értékesítés (vásárok, kiállítások, direct mail, akvizíció). Konkrét idegenforgalmi termék megtervezése, költségvonzata. A devizatörvény hatása a turizmusra. Konvertibilis fizetőeszközök (bankjegyek, utazási csekkek) vétele és eladása devizabelföldi és devizakülföldi részére, konverziós lehetőségek. A jelenlegi árfolyamrendszer, az MNB szerepe, a pénzintézetek és egyéb átváltó helyek árfolyamjegyzési lehetőségei. A pénzváltási tevékenység szabályai, előírásai. A rendezvények fogalma, csoportosítása, gazdasági jelentősége, idegenforgalmi szerepe. Idegenforgalmi rendezvényekkel foglalkozó szervezetek. A rendezvények előkészítése, szervezése, lebonyolítása, a befejezést követő tennivalók, lezárás, kiértékelés.
Hagyományos turizmus, üzleti turizmus jellemzői, piaci szereplői, trendek. A kongresszusok, konferenciák jellemzői, a szakmai programok speciális szervezési feladatai. Az inszentív túra fogalma, speciális szervezési feladatai. A fesztiválok általános jellemzői, szervezésének feltételrendszere, a szervezés folyamatszakaszai. Idegenforgalmi kiállítások és vásárok fajtái, stand kialakítás, a kiállítások lebonyolítása. A gasztronómiai rendezvények jellemzői, megrendezésük feltételrendszere, szervezési sajátosságai.
Sportrendezvények általános jellemzőik, megrendezésük feltételrendszere, sportszervezetekkel történő kapcsolattartás. Kereskedelmi jellegű kiállítások típusai bel- és külföldön.
Tantárgyfelelős intézet kódja
FTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Komáromi István
Ekvivalencia
ID2614