Főoldal > 2016/2017. tanév > Szabadidő- és játékpedagógia

Tantárgy kódja

CGB1312

Tantárgy neve

Szabadidő- és játékpedagógia

Tantárgy angol neve

Pedagogy of Freetime Activities

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók szerezzenek gyakorlati (és elméleti) ismereteket, készségeket és képességeket, amelyek segítik őket abban, hogy képessé váljanak szabadidős alkalmak, tevékenységek kezdeményezésére, megszervezésére és vezetésére, a közösségi élettel összefüggő feladatok végzésére. Ismerjék meg a szabadidő-szervezés pedagógiai aspektusait, a kisded- és kisgyermekkor legfontosabb tevékenységének – a játéknak – a specifikumait, a játékra vonatkozó elméleteket, a játék sajátosságait, a különböző játékfajták jellemző vonásait. Kapjanak betekintést a játék kultúravezető funkcióiról, és arról, hogyan segíti az a specifikus emberi képességek kibontakozását, a gondolkodást, ezzel összefüggésben a kommunikációt, a kreativitást, az önreflexiós képességet és a társas magatartást.

Cél angol

Students acquire practical (and theoretical) knowledge, skills and abilities that will help them to become capable of organizing and leading recreational occasions and to carry out tasks related to community life. Get to know the pedagogical aspects of leisure organization, the specifics of the most important activities of early childhood like the game, theories on the game, the game features, and the characteristics of the different types of games. Get an insight into the impact of the game on culture, and how it promotes the flourish of specific human skills, like thinking communication, creativity, ability to self-reflection and social behavior.

Tartalom

A kurzus során fejlesztendő kompetenciaterületek azok a speciális pedagógusi képességek, amelyek a kisgyermekek játéktevékenységét, ezáltal személyiségfejlődését elősegítik: improvizációs készség, játékkedv, fantázia; információszerzési technikák, kreativitás. A kurzus során a hallgatók felkészülnek a játéktevékenység, mint nevelési eszköz tudatos alkalmazására, valamint a 0-3 éves gyermekek játékával kapcsolatos döntések meghozatalára, a játéktevékenységek tudatos, tervszerű fejlesztésére, a gyermeki szükségletek játékra vonatkozó feltételeinek megtervezésére és megvalósítására. A program részeként áttekintik a játékkal kapcsolatos elméleti ismereteket, megismerkednek a játék, mint tevékenység fogalmával, a játék kialakulásával, fejlődésével. A gyermeki fejlődést követve vezetik végig a játéktevékenység fejlődését is kisded illetve kisgyermekkor periódusában. Megismerkednek a különböző játéktípusok (gyakorló vagy funkciójáték, népi játékok, szerepjáték, dramatikus játék, kiemelve a bábozást, a szabályjátékok és konstrukciós játékok kezdetei) sajátosságaival, ezeknek a személyiségfejlődésre gyakorolt hatásával, jelentőségével, fejlesztésük lehetőségeivel. Ismereteket, tapasztalatokat szereznek a játék és a családi illetve intézményes nevelés összefüggéseiről, az érés, a fejlődés, a fejlesztés és a játék összefüggéseiről.

Tartalom angol

The course will be developed those special teaching competences whitch promoting the development of young children play activities, by this help to develop the personality: improvisational skills, playfulness, imagination, information gathering techniques and creativity. During the course, students will prepare to apply the game activities as an educational device. And to make dcision on 0-3 year-old children's game. Conscious and planned development of the gaming activities. Creating conditions for the child's needs in connection with play activities. Review the theoretical knowledge about the game. Get to know the concept of play activity, and the development of the game. They following the development of the game activity from babe period to early childhood. They get to know the specifics of different game types (practice or game function, popular games, role play, dramatic play, puppetry, rule games, construction toys), and the impact of these on personality development. They get experience about the family and institutional education context with the game, also they are introduces in maturation and development connection with the game.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Benedek L.: Játék és pszichoterápia. Animula Egyesület, Bp., 1992. ISBN 978 963 86 66 901  Füle Sándor: Alkalmazott pedagógia. EKTF, Líceum Kiadó, Eger, 1997.  Kiss Áron: Magyar gyermekjáték gyűjtemény. Holnap Kiadó Kft. Bp., 2000. ISBN 963 346 3599  B. Lakatos Margit (szerk.): Játékpszichológia. Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak. ELTE, Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar, Bp., 200  Maszler Irén (1996): Játékpedagógia, Comenius BT, Pécs.

Irodalom angol

Benedek L.: Játék és pszichoterápia. Animula Egyesület, Bp., 1992. ISBN 978 963 86 66 901  Füle Sándor: Alkalmazott pedagógia. EKTF, Líceum Kiadó, Eger, 1997.  Kiss Áron: Magyar gyermekjáték gyűjtemény. Holnap Kiadó Kft. Bp., 2000. ISBN 963 346 3599  B. Lakatos Margit (szerk.): Játékpszichológia. Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak. ELTE, Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar, Bp., 200  Maszler Irén (1996): Játékpedagógia, Comenius BT, Pécs.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna