Tantárgy kódja
CGB1308
Tantárgy neve
Mentálhigiéné
Tantárgy angol neve
Mental Hygiene
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A hallgató legyen tisztában a mentálhigiéné alapfogalmaival, történeti alakulásával, fontosabb alkalmazási területeivel. Legyen tisztában a mentálhigiéné módszereivel, a prevenció és a promóció jelentőségével. Ismerje a mentálhigiéné különböző laikus és professzionális intézményeit. Ismerkedjen meg a pedagógiai mentálhigiénével és a prevenció lehetőségeivel, a csecsemő-és kisgyermekkori mentálhigiénés feladatokkal és módszerekkel. Ismerje meg a csecsemő-és kisgyermekvédelem szerepét, lehetőségeit, és ezen belül a humán segítő szerepét, lehetőségeit a mentálhigiéné és a lelki egészségvédelem területein. Legyen tisztában a segítőfoglalkozásúak lehetséges mentálhigiénés problémáival.
Cél angol
To introduce the basic concepts, history and application areas of menthal hygiene. To describe the role and the techniques of prevention and promotion. To teach the institutions of mental hygiene. Gain perspective on educational mentalhygiene and preventive perspectives. The functions of mentalhygienic professionals. The methods of mentalhygiene in early childhood. Mental problems of professional helpers.
Tartalom
A mentálhigiéné fogalma, helye a tudományok rendszerében, szükségessége, története. Mentálhigiéné módszerei. A prevenció és a promóció fogalma, a két fogalom szemléletbeli különbsége. A mentálhigiéné laikus intézményei (támogató hálók, a család, és az önsegítő csoportok). Mentálhigiéné professzionális intézményei az egészségügyi, szociálpolitikai és a védőnői ellátási rendszere. A családi, bölcsődei, óvodai mentálhigiéné feladatai és módszerei. Prevenciós lehetőségek a csecsemőkori és kisgyermekkori mentálhigiéné területén. A gondozók szerepe és lehetőségei a mentálhigiéné és a lelki egészségvédelem területein. A segítők mentálhigiénés szükségletei – a burn- out szindróma.
Tartalom angol
The definition of mentalhygiene, its relation to other scientific fields and its history. The methods of mentalhigiene. The needs of professional helpers- burnout syndrome. The concept of prevention and promotion. Non professional institutions (supporting networks, family and self-help groups). Professional institutions of mentalhygiene: medical care, social political and health visitor systems. The object and the methods of mentalhygiene: working in day cares, créche and working with families. Prevention for early choldhood. The roles and the opportunities of caregivers in the field of healthcare and mentalhigiene.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. 12-56., 117-126., 211-226.p. ISBN 963 1932 761
Buda Béla: A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései (Újabb tanulmányok). Animula, Bp., 2002. 963 052 412
Gerevich József: Közösségi mentálhigiéné. Animula, Bp., 2001. ISBN 963 282 2609
Irodalom angol
Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. 12-56., 117-126., 211-226.p. ISBN 963 1932 761
Buda Béla: A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései (Újabb tanulmányok). Animula, Bp., 2002. 963 052 412
Gerevich József: Közösségi mentálhigiéné. Animula, Bp., 2001. ISBN 963 282 2609
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika