Tantárgy kódja
CGB2011
Tantárgy neve
Alternatív programú intézmények
Tantárgy angol neve
Institutions of Alternative Programs
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4 vagy 5
Cél
A kollégium a nevelésről való gondolkodás és az iskolai programokban megvalósuló aktuális alternatív programjait, filozófiáit ismerteti meg a hallgatókkal. A 20. században megjelenő és újraéledő reformpedagógiai nevelés- és iskolafelfogások, a hatvanas évek tekintély és intézményellenes, illetve a napjaink magukat alternatívnak tekintő programjait dolgozzák fel a szeminárium keretében.
Cél angol
Reflection on college education. Students learn about current alternative programs implemented in academic programs. Education reform in the 20th century. To analyse prestige, anti-establishment and alternative educational programs in sixties and in our days.
Tartalom
Az alternatív pedagógiai programok kialakulása és helyzete ma Magyarországon és Európában. A közvetlen környezetünkben működő alternatív megoldásokat alkalmazó intézmények bemutatása (Waldorf-iskola, Montessori-óvoda, Freinet-rendszerű óvoda, Kedves-ház). Tapasztaltszerzés az óvodában, általános iskolában és bentlakásos intézményben folyó nevelő munkáról. A hallgatók résztvevő megfigyelések során ismerkednek az intézmények tevékenységrendszerével.
Tartalom angol
The development the situation of alternative educational programs in Hungary and in Europe nowadays. Presentation of alternative institutions in our immediate environment (Waldorf schools, Montessori kindergartens, Freinet-based nursery, Dear House). Experience in kindergarten, primary school and actually work in resdential educational institutions. Students learn about activities of the educational institutions by participating in observations. .
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Iskolaalternatívák a huszadik századból. Összeállította: Brezsnyánszky László és Vincze
Tamás. Pallas Debrecina 9. Debrecen, 2002. 233p. ISBN 963 472 678
Klein Sándor-Soponyai Dóra: A tanulás szabadsága Magyarországon. Alternatív pedagógiai
irányzatok, tanárok, tantárgyak. EDGE 200, Budapest, 2011. ISBN 978 963 976 015 8
SZ. Nagy Irén: Óvo-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt,
Debrecen, (2008), 151p. ISBN 978 963 87800 5 8
Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák: szorongás nélkül tanulni, tudatosan cselekedni.
Közoktatás-fejlesztési Kht, Budapest, 2004. ISBN 963 865-421-X
Irodalom angol
Iskolaalternatívák a huszadik századból. Összeállította: Brezsnyánszky László és Vincze
Tamás. Pallas Debrecina 9. Debrecen, 2002. 233p. ISBN 963 472 678
Klein Sándor-Soponyai Dóra: A tanulás szabadsága Magyarországon. Alternatív pedagógiai
irányzatok, tanárok, tantárgyak. EDGE 200, Budapest, 2011. ISBN 978 963 976 015 8
SZ. Nagy Irén: Óvo-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt,
Debrecen, (2008), 151p. ISBN 978 963 87800 5 8
Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák: szorongás nélkül tanulni, tudatosan cselekedni.
Közoktatás-fejlesztési Kht, Budapest, 2004. ISBN 963 865-421-X
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás