Főoldal > 2016/2017. tanév > Alternatív programú intézmények

Tantárgy kódja

CGB2011

Tantárgy neve

Alternatív programú intézmények

Tantárgy angol neve

Institutions of Alternative Programs

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4 vagy 5

Cél

A kollégium a nevelésről való gondolkodás és az iskolai programokban megvalósuló aktuális alternatív programjait, filozófiáit ismerteti meg a hallgatókkal. A 20. században megjelenő és újraéledő reformpedagógiai nevelés- és iskolafelfogások, a hatvanas évek tekintély és intézményellenes, illetve a napjaink magukat alternatívnak tekintő programjait dolgozzák fel a szeminárium keretében.

Cél angol

Reflection on college education. Students learn about current alternative programs implemented in academic programs. Education reform in the 20th century. To analyse prestige, anti-establishment and alternative educational programs in sixties and in our days.

Tartalom

Az alternatív pedagógiai programok kialakulása és helyzete ma Magyarországon és Európában. A közvetlen környezetünkben működő alternatív megoldásokat alkalmazó intézmények bemutatása (Waldorf-iskola, Montessori-óvoda, Freinet-rendszerű óvoda, Kedves-ház). Tapasztaltszerzés az óvodában, általános iskolában és bentlakásos intézményben folyó nevelő munkáról. A hallgatók résztvevő megfigyelések során ismerkednek az intézmények tevékenységrendszerével.

Tartalom angol

The development the situation of alternative educational programs in Hungary and in Europe nowadays. Presentation of alternative institutions in our immediate environment (Waldorf schools, Montessori kindergartens, Freinet-based nursery, Dear House). Experience in kindergarten, primary school and actually work in resdential educational institutions. Students learn about activities of the educational institutions by participating in observations. .

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Iskolaalternatívák a huszadik századból. Összeállította: Brezsnyánszky László és Vincze Tamás. Pallas Debrecina 9. Debrecen, 2002. 233p. ISBN 963 472 678 Klein Sándor-Soponyai Dóra: A tanulás szabadsága Magyarországon. Alternatív pedagógiai irányzatok, tanárok, tantárgyak. EDGE 200, Budapest, 2011. ISBN 978 963 976 015 8 SZ. Nagy Irén: Óvo-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt, Debrecen, (2008), 151p. ISBN 978 963 87800 5 8 Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák: szorongás nélkül tanulni, tudatosan cselekedni. Közoktatás-fejlesztési Kht, Budapest, 2004. ISBN 963 865-421-X

Irodalom angol

Iskolaalternatívák a huszadik századból. Összeállította: Brezsnyánszky László és Vincze Tamás. Pallas Debrecina 9. Debrecen, 2002. 233p. ISBN 963 472 678 Klein Sándor-Soponyai Dóra: A tanulás szabadsága Magyarországon. Alternatív pedagógiai irányzatok, tanárok, tantárgyak. EDGE 200, Budapest, 2011. ISBN 978 963 976 015 8 SZ. Nagy Irén: Óvo-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt, Debrecen, (2008), 151p. ISBN 978 963 87800 5 8 Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák: szorongás nélkül tanulni, tudatosan cselekedni. Közoktatás-fejlesztési Kht, Budapest, 2004. ISBN 963 865-421-X

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás