Tantárgy kódja
CGB2005
Tantárgy neve
Esélyegyenlőségi ismeretek
Tantárgy angol neve
Knowledge of Equal Opportunity
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4 vagy 5
Cél
Átfogó ismereteket nyújt az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség minden elméleti gyakorlati, társadalmi és jogi szabályozási problematikájáról, az esélyteremtés általános és a közoktatáson belüli feltételrendszeréről. Lehetőséget ad a nevelés és különféle társadalmi alrendszerek új együttműködési formáinak megismerésére, a gondozás, nevelés folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek fejlesztő megismerésére, alkalmazására.
Cél angol
It provides comprehensive information on the theory and practice of equality, inequality.
Tartalom
Az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség értelmezési keretei, társadalmi, közpolitikai feltételek. A közoktatási rendszer funkcióinak lehetséges hatásai, korlátai. Az oktatási rendszeren belüli és kívüli funkciók és működési zavarok más társadalmi alrendszerek szerepe. A közigazgatási-oktatásirányítás szabályozási lehetőségei, felelősség-hatáskör allokáció, szubszidiaritás, szervezeti feltételek. Egyén és társadalom: enkulturáció, nevelés a családban, a szociális tanulás, viselkedés és cselekvés. A szocializáció folyamata: viselkedéselmélet, interakcióelmélet, szerep és rendszer a fejlődésben. Szülő és intézmények: informáltság, kapcsolati és együttműködési formák. A gondozási, az oktatási intézmény belső világa: a nevelés-oktatás szervezési módjai, stratégiák, speciális módszerek, sajátos folyamatszervezés. A gondozó, óvodapedagógus változó szerepben, a pedagógiai kapcsolat modellje.
Tartalom angol
The framework of interpretation of the equal opportunities inequality. EU education tendencies in securing equal chances.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Falus Iván (szerk.): Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII.
Fejezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1999. ISBN 978 9631952 964
Friedrich W. Kron: Pedagógia. Osiris Kiadó, Bp. 2003., 73-108, 112-239, 280-290. p. ISBN
963 389 4034
Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos
Közoktatási Intézet, Bp., 2007.
Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 963 1627 695
Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. ISBN 978 963 1920 833
Beszámoló - A Nemzeti és Etnikai kisebbségi Jogok Országgyűlési Biztosának Tevékenységéről
2007. Budapest, 2008
Irodalom angol
Falus Iván (szerk.): Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII.
Fejezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1999. ISBN 978 9631952 964
Friedrich W. Kron: Pedagógia. Osiris Kiadó, Bp. 2003., 73-108, 112-239, 280-290. p. ISBN
963 389 4034
Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos
Közoktatási Intézet, Bp., 2007.
Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 963 1627 695
Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. ISBN 978 963 1920 833
Beszámoló - A Nemzeti és Etnikai kisebbségi Jogok Országgyűlési Biztosának Tevékenységéről
2007. Budapest, 2008
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Bodnárné dr. Kiss Katalin