Tantárgy kódja

CGF1003

Tantárgy neve

Egyéni gyakorlat I.

Tantárgy angol neve

Personal Practice I.

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 4
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók szerezzenek ismereteket a csecsemő és kisgyermek intézményes nevelésének, gondozásának és fejlesztésének helyzeteiről. Fejlesszék azokat az adottságokat, jártasságokat, képességeket és készségeket, amelyek alkalmassá teszik a hallgatót a csecsemő és kisgyermek gondozására, nevelésére és fejlesztésére. Kompetenciák: ? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása. ? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása. ? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása. ? A szakma etikai szabályainak elsajátítása. ? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása. ? Jó kapcsolat kialakítása és együttműködés a kisgyermekkel, illetve a gyermekeket nevelő családokkal. ? Az intézményi adminisztrációs és dokumentációs munka elvégzése. ? A csecsemő és kisgyermek gondozása-nevelése során a napközbeni ellátást segítő más szakemberekkel való együttműködés. ? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása. ? Az egyéni ellátást biztosító rugalmas, folyamatos napirend megszervezése, biztosítva a játék, az alvás, a szabad levegőn való mozgás és a rekreáció feltételeit. ? A csecsemők és kisgyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentáció vezetése. ? Megfelelő szakmai identitás kialakítása, a személyes kompetenciák és kompetenciahatárok felismerése, tudatos kezelése, önreflexió képességével.

Cél angol

The aim of the exercise is to develop the skills, abilities of the students which are required for child care and education.

Tartalom

Helyszín: bölcsőde, családi napközi, gyermekotthon, óvoda. A hallgató az adott intézmény, adott csoportjában megfigyeli: A gyermekek fejlődési sajátosságait, a gyermekek érzelmi – értelmi – szociális fejlettségi szintjét, valamint a róluk vezetett egyéni dokumentációt. Az alkalmazott gondozási műveleteket. Az alkalmazott nevelési módszereket. A gyermek közvetlen környezetének kialakítását a szabad mozgás és a játék feltételeinek megteremtéséhez. A gondozónő szerepét és felelősségét a gyermek játéktevékenységében.

Tartalom angol

The students in the same institution observe: the emotional - mental - social development levels of the children, the teaching methods, the nurse's role and responsibilities of the child's play activities.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. Korai fejlesztés a bölcsődében. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999.

Irodalom angol

Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. Korai fejlesztés a bölcsődében. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jenei Terézia