Tantárgy kódja

CGF1304

Tantárgy neve

Segítő kapcsolat

Tantárgy angol neve

Assisting Relation

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók szakmai kompetenciájának fejlesztése a támaszt nyújtó és önfeltáró kommunikáció révén. A segítség célja, hogy segítségre nem szoruló, társas kapcsolataiban az erőforrásokat hasznosítani képes, és másoknak erőforrásul szolgáló ember kerüljön ki a professzionális segítség köréből. A családokkal való kapcsolattartás formái és technikái. A tantárgy a segítésről, mint professzióról, és rendszerről igyekszik összefoglalást adni, szemléletet formálni. A személyiségfejlődés kapcsolati oldalának feldolgozásával, a problémák kialakulásának lehetséges gyökereivel, illetve a kivezető utak lehetőségeivel is megismerkedünk. Kompetenciák: ? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása. ? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása. ? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása. ? A normál fejlődésmenet törvényszerűségeinek felismerésére, az esetleges eltérések családi kontextusban történő értelmezésére és adekvát fejlesztési, nevelési tanácsadási módszerek meghatározása. ? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása. ? Empátia. ? Alkalmazkodó képesség.

Cél angol

Developing student’s professional skills by the means of self disclosure and supporting interpersonal communication. Professional helpers should exploit their resources in social relationships.

Tartalom

A segítő kapcsolat fogalma, formái, jelenségei, eszközei. Segítő beszélgetés, tanácsadás, konzultáció, interjú. A változás és változtatás lehetőségének felismerése és előidézése a segítő kapcsolatban. A problémamegoldás lehetőségei egyénileg és a teamben. Esetmegbeszélés, szupervízió. Krízishelyzetek és kezelésük (a válság, mint kiindulási helyzet, a krízis). Emocionális átélés, érzelmi érettség, az érett személyiség.

Tartalom angol

The class aims to provide summarized information about help, as a profession and to establish student`s attitude. They also learn about the origin of probles and problem resolution strategies. Subjects of the course: the concept of supporting relationship, types, phenpmena, and its tools. Supporting conversation, counseling, consultation, interview. Recognizing changes and opportunities for change in a supporting relationship. Problem solving techniques. Case discussion, supervision. Crisis and its management. Empathy, emotional maturity and mature personality.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Bang, Ruth A segítő kapcsolat. Gondolat, Bp., 1987. ISBN 963 1745 80 5 Hajduska Marianna:Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó,2008. ISBN 978 963 463 982 4 H&Goldenberg: Áttekintés a családról. Családterápiás sorozat 19. Animula Kiadó, Bp. 2008. 1-133.p. ISBN 978 963 97 60 08 0 Ritoókné, Ádám Magda: A tanácsadás pszichológiája (szöv. gyűjt.) Tankönyvkiadó, Bp., 1992. kézirat Tringer László: A gyógyító beszélgetés. Medicina Kiadó, Bp. 2007. 5-20, 177-215.p. ISBN 963 2429 354

Irodalom angol

Bang, Ruth A segítő kapcsolat. Gondolat, Bp., 1987. ISBN 963 1745 80 5 Hajduska Marianna:Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó,2008. ISBN 978 963 463 982 4 H&Goldenberg: Áttekintés a családról. Családterápiás sorozat 19. Animula Kiadó, Bp. 2008. 1-133.p. ISBN 978 963 97 60 08 0 Ritoókné, Ádám Magda: A tanácsadás pszichológiája (szöv. gyűjt.) Tankönyvkiadó, Bp., 1992. kézirat Tringer László: A gyógyító beszélgetés. Medicina Kiadó, Bp. 2007. 5-20, 177-215.p. ISBN 963 2429 354

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc