Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Kompetenciák mérése

Tantárgy kódja

ADM2214

Tantárgy neve

Kompetenciák mérése

Tantárgy angol neve

Measurement of Competences

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

2 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ADM1106

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók ismerjék meg a tudás és a kompetenciák diagnosztikus mérésére alkalmas módszereket, a mérések alapján a hazai és nemzetközi helyzetet.

Cél angol

Students will learn about appropriate diagnostic measurement of knowledge and skills methods, based on measurements of the domestic and international situation.

Tartalom

A kompetenciák értelmezése a mérés szempontjából: az ismeretek, az ismeretek alkalmazásához szükséges készségek és képességek, valamint az attitűdök mérésének módszerei. Az APL (Accreditation of Prior Learning) az oktatási rendszeren kívül szerzett tudás elismerése. A tudásmérés eszközei: a képzettség és az értelmi szint, az intelligencia struktúrája és mérése. A kognitív és az affektív képességek mérése. A klasszikus és a modern tesztelmélet. Teljesítményértékelés, a tanulás értékelése. Kompetenciafejlesztés. Az APEL (Assessment of Prior Experiences and Learning) gyakorlati megvalósulása és az azt nehezítő tényezők. A hazai és nemzetközi mérések (PISA, TIMSS) eredményeinek elemzése, az ezekre építhető felnőttképzés fontosabb dimenziói.

Tartalom angol

Interpretation of the measurement in terms of competencies: knowledge, skills and abilities, as well as methods of measuring the attitudes necessary for the application of knowledge. The APL (Accreditation of Prior Learning) recognition of the knowledge acquired outside the education system. The learning assessment tools for the education and intellectual level, intelligence structure and measurement. The measurement of cognitive and affective skills. Classical and modern test theory. Performance assessment and evaluation of learning. Competence Development. practical implementation and the complicating factors of APEL (Assessment of Prior Learning Experiences and). The analysis of national and international surveys (PISA, TIMSS) results, to be built on these important dimensions of adult education.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Chrappán Magdolna (2008): A kompetencia – magyarországi vonatkozások. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza  Competencies for the knowledge economy. Education policy analysis. Education and skills. (2001) OECD.CERI www.europa.eu.int  Horváth György (1993): Bevezetés a tesztelméletbe. Keraban Kiadó, Budapest  Kadocsa László - Varga Lajos (2007): Kompetenciaorientált moduláris szakmai tanár-képzés. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest  Vágó Irén - Vass Vilmos (2006): Az oktatás tartalma. In. Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.)(2006): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest

Irodalom angol

Chrappán Magdolna (2008): A kompetencia – magyarországi vonatkozások. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza  Competencies for the knowledge economy. Education policy analysis. Education and skills. (2001) OECD.CERI www.europa.eu.int  Horváth György (1993): Bevezetés a tesztelméletbe. Keraban Kiadó, Budapest  Kadocsa László - Varga Lajos (2007): Kompetenciaorientált moduláris szakmai tanár-képzés. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest  Vágó Irén - Vass Vilmos (2006): Az oktatás tartalma. In. Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.)(2006): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szerafinné dr. Szabolcsi Ágnes