Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Kompetencia-alapú képzések, modulrendszerű képzések fejlesztése

Tantárgy kódja

ADM2212

Tantárgy neve

Kompetencia-alapú képzések, modulrendszerű képzések fejlesztése

Tantárgy angol neve

Competence-based Trainings, Development and Module-based Trainings

Kredit

6

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók szerezzenek tájékozottságot a felnőttképzés tartalmi tervezésének modern európai irányzatairól, a hazai gyakorlatról. Legyenek tisztában a tantervfejlesztés jogi, pszichológiai, pedagógiai elveivel, váljanak alkalmassá képzési programok kidolgozásában, fejlesztésében való közreműködésre. Az andragógusjelölt azon speciális kompetenciáinak fejlesztése, mellyel eredményesen képes együttműködni andragógia folyamatok megtervezésében, a felnőttoktatás és képzés feltételeinek fejlesztésében.

Cél angol

In this subject the students study the organization aspect of Adult Education.

Tartalom

Az oktatás és képzés tartalmi szabályozásának irányzatai az Európai Unióban, kulcskompetenciák referencia kerete. A tartalmi szabályozás jellemzői hazánkban, napjainkban, makro, mezo és helyi tervezés, tantervelméleti alapok. A felnőttoktatás és képzés tartalmát meghatározó szakmai dokumentumok, jogi keretek. A felnőttoktatás eltérő funkciójú szerveződésű intézményeiben, a felnőttképzés különböző szintjein a képzés tervezésének sajátosságai. A tantervi tervezés két alapvető stratégiája: curriculum elvű folyamattervezés, kompetencia-alapú és moduláris tervezés. A curriculumtervezés négy fázisa. Kompetenciára épülő képzés tervezési menete, modulok, moduláris rendszer alapján felépülő képzés. Kompetenciaterületek: 1. képes együttműködni, másokkal együtt dolgozni; 2. képes használni különböző tudáselemeket és információkat, képes különböző technikákkal dolgozni; 3. képes a társadalomban, és azzal együtt dolgozni. Az alapelvek az azóta történt uniós együttgondolkodás során kiegészültek több elemmel is: a szakképzésnek és az itt oktatók szerepének erősítésével, valamint annak hangsúlyozásával, hogy az andragógusi szakma elválaszthatatlanul összefonódik az egész életen át tartó tanulással. Pedagógiai, andragógiai kompetenciák kialakítása: az andragógus képes a felnőtt tanulók igényeinek a feltárására és elemzésére, az ezekkel összhangban lévő programok megtervezésére. Képes tanítani és felbecsülni tevékenysége eredményét. Szakmai kompetenciák kialakítása: Az andragógus képes tisztázni a képzési célokat, összevetni ezeket a munkáltatók igényeivel és végigvinni az oktatási folyamatot. Ezeken túl nagy figyelmet kell fordítani a szociális, kommunikációs, technológiai kompetenciák fejlesztésére is. A felnőtt tanulók, a csoportok sajátosságait figyelembe vevő tervezés lehetőségei, adaptív programok. A képzésben való részvétel szerint megkülönböztetett programok (of-line, on-line) tervezésének sajátosságai.

Tartalom angol

Key competens for lifelong learning: Adults throughout their lives, throiugh a process of developing and updating skills. European reference framework for European Union countries. Eight key competences recommendation of European Parliament 2006. Communication in the mother tongue, communication in the foreigh languages, mathematical competence and basic competences in science and technology, digital competence, learning to learn, social and civic competences, sense of initiative and entrepreneurship, cultural awereness and expression.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Benedek András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László(2008): Elméleti és gyakorlati fejlesztések a felnőttképzésben. VI. NSZFI, Budapest. Csoma Gyula(2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest. Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária (2004): Pedagógiai tervezés. Comenius BT Budapest. Mayer József(2000): A tananyag fejlesztése a felnőttek iskoláiban. OKI Felnőttképzési Központ Budapest.

Irodalom angol

Benedek András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László(2008): Elméleti és gyakorlati fejlesztések a felnőttképzésben. VI. NSZFI, Budapest. Csoma Gyula(2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest. Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária (2004): Pedagógiai tervezés. Comenius BT Budapest. Mayer József(2000): A tananyag fejlesztése a felnőttek iskoláiban. OKI Felnőttképzési Központ Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TKI

Tantárgyfelelős oktató

Barabásné dr. Kárpáti Dóra