Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Tanuláselméletek pedagógiai és andragógiai aspektusai

Tantárgy kódja

ADM2210

Tantárgy neve

Tanuláselméletek pedagógiai és andragógiai aspektusai

Tantárgy angol neve

Pedagogic and Andragogi Aspects of Studying Theories

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ADM1105

Ajánlott félév

2

Cél

Ismertesse meg a felnőttképzés elméletét és módszertanát, a felnőttek tanulásával kapcsolatos elméleteket, a felnőttképzés területén szerzett tapasztalataik rendszerezésének eljárásait. Tegyen alkalmassá az andragógia mélyebb összefüggéseinek megértéséhez szükséges információforrások felkutatására, a társtudományok eredményeinek értelmezésére és felhasználására, a saját tevékenység kritikus értékelésére.

Cél angol

Describe the theory and methodology of adult education, adult learning theories about of experience in the field of adult education systematization of processes. Take suitable sources of information needed for andragogy deeper understanding of the context to search, interpret and use the results of related disciplines, a critical evaluation of its activities.

Tartalom

A genetikai meghatározottság; szubjektív-idealista megközelítés: nem tudjuk, mi a valóság, mi igaz/hamis. Mindenki képes arra, hogy megkonstruálja a saját szubjektív ismeretrendszerét, ami arra való, hogy minél eredményesebben alkalmazkodjon a külvilághoz. A konstruktivizmus ismeretelmélete: az emberi tudás konstrukció eredménye. A konstrukcióalkotás elemei: megelőző tudás és a kognitív struktúrák szerepe az információ értelmezésében. A tanulás fogalmának történeti alakulása. Főbb tanuláselméletek: a deduktív tanulásfelfogás; az empirizmus asszociációs tanuláselmélete; a cselekvés interiorizációs elmélete és Piaget-Inhelder munkássága az értelmi műveletek szakaszos kialakulásában; konstruktivista tanuláselmélet. Konstruktivizmus és a kognitív pszichológia. A megismerés, a nevelés (szociális kompetenciák, érzelmi nevelés), mint modellalkotás. Az ismeret- és a tudásreprezentáció felépülése a tudatban, a PDP modell. Tanulási környezet tanítás-tanulás folyamatterve, értékelés, interakciók konstruktivista szervezése. A tanulási típusok a konstruktivista tanulás felfogás alapján. A konstruktivista pedagógia tanulási elvei: meglévő tudásra építés; konceptuális váltások kidolgozásának szüksége; egyéni differenciálás; a tudás és a képesség kapcsolata; öntevékenység, problémamegoldás, játék, konstruktív felfedezés.

Tartalom angol

The genetic determination; subjective-idealistic approach: we do not know what is real, what is true / false. Everyone is able to construct their own subjective knowledge of the system, which is meant to adapt more effectively to the outside world. The constructivist epistemology: knowledge is the result of human design. The construction work consists of: prior knowledge and the role of cognitive structures in the interpretation of the information. the historical development of the concept of learning. Main theories of learning: learning deductive approach; empiricism associative learning theory; interiorisation, Piaget-Inhelder theory and the work of the action in the development stage of mental operations; constructivist learning theory. Constructivism and cognitive psychology. The knowledge, education (social skills, emotional education) than modeling. The build-up of knowledge and the knowledge representation in the mind of the PDP models. teaching-learning process design, evaluation and organization of interactions constructivist learning environment. The types of learning based on constructivist learning approach. The constructivist pedagogical principles of learning: building on existing knowledge; need of conceptual changes of the development; individual differentiation; knowledge and relationship skills; independent activity, problem solving, play, constructive discovery.

Számonkérés

vizsga (kollokvium)

Számonkérés angol

examination (terminal examinations)

Irodalom

Groys, B. (1996): A konstruktivizmus filozófiája. Iskolakultúra, 6-7. sz.  Inhelder, B. (1984): A gyermek logikájától az ifjú logikájáig. Akadémiai Kiadó, Budapest  Nahalka István (1997): Konstruktív pedagógia- egy új paradigma a láthatáron I-III. Iskolakultúra, 2-4 sz.  Pléh Csaba (1994): A tudás helye a nevelés folyamatában. Iskolakultúra, 22-23. sz.  Szabóné Molnár Anna (2003): A felnőttoktatók kommunikatív és interaktív készségei az andragógiai reflexiókban. In: Török Gábor (szerk.) Negyvenéves a közművelődési szakemberképzés Szombathelyen: elmélet és praxis. Euroqualitas, Szombathely

Irodalom angol

Groys, B. (1996): A konstruktivizmus filozófiája. Iskolakultúra, 6-7. sz.  Inhelder, B. (1984): A gyermek logikájától az ifjú logikájáig. Akadémiai Kiadó, Budapest  Nahalka István (1997): Konstruktív pedagógia- egy új paradigma a láthatáron I-III. Iskolakultúra, 2-4 sz.  Pléh Csaba (1994): A tudás helye a nevelés folyamatában. Iskolakultúra, 22-23. sz.  Szabóné Molnár Anna (2003): A felnőttoktatók kommunikatív és interaktív készségei az andragógiai reflexiókban. In: Török Gábor (szerk.) Negyvenéves a közművelődési szakemberképzés Szombathelyen: elmélet és praxis. Euroqualitas, Szombathely

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal