Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Egészségtan és mentálhigiéné a felnőttképzésben

Tantárgy kódja

ADM2107

Tantárgy neve

Egészségtan és mentálhigiéné a felnőttképzésben

Tantárgy angol neve

Health Studies and Hygiene

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

3 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

Az egészségtan, a mentálhigiéné és az egészségmegőrzés fogalmainak feltárása, jelentőségük bemutatása az andragógiában. Az egészségmegőrzésen fáradozó humán foglalkozású szakembereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy mi a tevékenységük célja, tudniuk kell, hogy voltaképpen az egészséges életmódra való ösztönzésről van szó. Fontos megismertetni az egészséget befolyásoló tényezőket, az egészségi állapot megítélésének szempontjait, az egészségmegőrzés és egészségtan andragógiával való kapcsolatát, az életmódbetegségek megelőzésének lehetőségeit, az egészségmegőrzés, média s a politika viszonyát, a tömegtájékoztatási eszközök jelentőségét. A hallgatók ismerjék a kognitív és szervezeti ergonómia legfontosabb kérdéseit, összefüggéseit és attitűdjét.

Cél angol

Health education and mental health in adult education MA

Tartalom

Az egészségtan és mentálhigiéné témáinak áttekintése magában foglalja az egészség-betegség fogalmának értelmezéseit; az egészséget befolyásoló tényezőket; az egészségi állapot megítélését; az egészségtan és egészségmegőrzés modern szemléletmódjait és modelljeit; az egészséget meghatározó körülményeket, a társadalmi helyzet és egészség kapcsolatát, jövedelmi viszonyok és egészségi állapot közötti összefüggéseket; a foglalkoztatás és egészség kapcsolatát; a nemi hovatartozás és az egészség jellemzőit. Az egészségtan hasznát kiemelni a betegségek megelőzésében, az új népegészségügy főbb trendjeit bemutatni. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerepének megismertetése. A mentálhigiéné története, alapfogalmai, a lelki egészségvédelem lépcsői, a mentálhigiénés modellek (pl. közösségi, „New-Age”, pszichiátriai). A mentálhigiénés tevékenység helye, keretfeltételei, az ellátó rendszerek. A magyar populáció mentális állapotának jellemzése, a család hatása a családtagok lelki egészségére, a munkahely és a mentálhigiéné kapcsolata, pszichoterror-jelenség a fogyasztói társadalomban. A szorongás és a félelem, alaptípusaik, az önsegítés lehetőségei. Az andragógus munka gazdaságos megszervezésének elmélete, gyakorlata és az ebből adódó egészségügyi problémák, a stressz és az életesemények, sikeres-sikertelen életvitel. A munkahely és a stresszprevenció, a kiégés kialakulása és fokozatai. Az andragógusi munka és a kiégés elkerülésének lehetőségei.

Tartalom angol

The mental health history, basic concepts, the steps of mental health, mental health model (community, "New-Age", mental health, etc.). place, the framework conditions, the systems of mental health activities. Description of mental condition of the Hungarian population, the impact on the family, family members, mental health, the workplace and the relationship between mental health, psycho-terror phenomenon in the consumer society. Anxiety and fear basic types, the possibilities of self-help.

Számonkérés

Az andragógia és a mentálhigiéné munkamódszereit alkalmazni. Ezek: a csoportos megbeszélés, frontális megbeszélés, írásbeli értékelés, egyéni munka. A tanácsadás módszereivel kiegészíteni, s az andragógiai életvezetési technikákat alkalmazni a konzultációk során.

Számonkérés angol

Andragogy mental health and working methods applied. These are a group discussion, frontal meetings, written evaluation, individual work. The counseling methods supplemented, and the Androgological life management techniques used in the consultations.

Irodalom

Vízvári László (szerk.): Egészségtan. Műszaki Kiadó, Budapest, 2001. Biacs Péter (szerk.): Egészségmagatartás, betegségmegelőzés. MTA, Budapest, 2002. Hárdi István: A lélek egészségvédelme. Springer Hungarica, Budapest, 1997. Gerevich József: Közösségi mentálhigiéné. Gondolat, Budapest, 2000. Buda Béla: Mentálhigiéné (tanulmánygyűjtemény). Animula, Budapest, 1994. Túry Ferenc- Arató Mihály: Mindennapi lelki szenvedéseink. Grafit Kiadó, Budapest, 1995. Komlósi Piroska: A család támogató és károsító hatásai a családtagok lelki egészségére. In: Gerevich József szerk. 13-35. Buda Béla: Munkahely és mentálhigiéné. In: Gerevich József szerk.: 51-63. Jennie Naidoo-Jane Wills: Egészségmegőrzés. Gyakorlati alapok. Medicina Kiadó, Budapest, 1999. Elekes Attila: Egészségnevelési módszertan. Medicina Kiadó, Budapest, 2000. Folyóiratok: Végeken- Mentálhigiénés folyóirat Fordulópont Pszichiátria Hungarica Egészségnevelés

Irodalom angol

Vízvári László (szerk.): Egészségtan. Műszaki Kiadó, Budapest, 2001. Biacs Péter (szerk.): Egészségmagatartás, betegségmegelőzés. MTA, Budapest, 2002. Hárdi István: A lélek egészségvédelme. Springer Hungarica, Budapest, 1997. Gerevich József: Közösségi mentálhigiéné. Gondolat, Budapest, 2000. Buda Béla: Mentálhigiéné (tanulmánygyűjtemény). Animula, Budapest, 1994. Túry Ferenc- Arató Mihály: Mindennapi lelki szenvedéseink. Grafit Kiadó, Budapest, 1995. Komlósi Piroska: A család támogató és károsító hatásai a családtagok lelki egészségére. In: Gerevich József szerk. 13-35. Buda Béla: Munkahely és mentálhigiéné. In: Gerevich József szerk.: 51-63. Jennie Naidoo-Jane Wills: Egészségmegőrzés. Gyakorlati alapok. Medicina Kiadó, Budapest, 1999. Elekes Attila: Egészségnevelési módszertan. Medicina Kiadó, Budapest, 2000. Folyóiratok: Végeken- Mentálhigiénés folyóirat Fordulópont Pszichiátria Hungarica Egészségnevelés

Tantárgyfelelős intézet kódja

TKI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Nagy Edit