Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Andragógiai kutatások módszertana

Tantárgy kódja

ADM1106

Tantárgy neve

Andragógiai kutatások módszertana

Tantárgy angol neve

Methodology of Andragogy Research

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

3 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A hallgatók sajátítsák el az alkalmazott kvantitatív társadalomtudományi kutatások metodológiai hátterét, legyenek képesek valid mérőeszközöket konstruálni, adatbázist létrehozni, illetve meglévő statisztikai adatbázist kezelni az SPSS program alkalmazásával. Szerezzenek jártasságot a survey technikában és a tartalomelemzésben, a két- és többváltozós adatelemzésben. Legyenek képesek statisztikai összefüggéseket feltárni és a kutatási eredményeket interpretálni. A megszerzett jártassággal az andragógiai szakemberek alkalmassá válnak a felnőttoktatási piac monitorozására, hallgatói igények felmérésére, minőségirányítási mérési folyamatok lebonyolítására.

Cél angol

Students will learn the quantitative social science research methodology.

Tartalom

A kutatástervezés folyamata. Méréselméleti kérdések, precizitás, megbízhatóság, érvényesség. Mérési technikák: indexek, skálák, tipológiák. A mintavétel valószínűségelméleti törvényszerűségei, statisztikai becslések. A feltáró módszerek: megfigyelés, exploráció, kísérlet, szociometria. A mérési szintek matematikai sajátosságai. A dummy változók szerepe a változó-transzformációban. A feldolgozó módszerek: kvantifikálás, hipotézisvizsgálat és modellezési eljárások. Az SPSS statisztikai programcsomag alkalmazása. Adatbázis készítés, adatkorrekció. Alapstatisztikák készítése. Kétváltozós elemzések, statisztikai hipotézisvizsgálatok, variancia-elemzés. Sokváltozós eljárások: regresszió-, faktor- és klaszteranalízis. Idősorok vizsgálata. A kutatási eredmények interpretációja, a kutatási beszámolókkal és a publikációkkal szemben támasztott szakmai kritériumok.

Tartalom angol

Research methods. Research strategies viewed in a complex way, exploration and elaboration methods: IEA, hidden curriculum, the Pedagogy of Pedagogues, competence measurement, works of Szeged research group, Ildikó Szabó’s, István Murányi’s researches, PISA, international comparative researches. Sampling methods, most frequent methods of qualitative and quantitative analysis. Application of escriptive and elementary statistical methods, techniques of preparing different genres of research reports. Sociology methodology: methodology issues of research, the course of Sociology examination, steps of preparing a research plan. The process of instruction and acquisition. Theories of learning. Learning technologies in adulthood. Difficulties adults face in the case of read and learn information. Learning knowledge-application functions and the adults’ educator. Adults and natural or artificial learning. Characteristics and problems of learning on top of working. Learning dysfunctions in adulthood. Motivation and adult instruction. Content issues of adult instruction. Process of adult instruction. Advantages and disadvantages of the lecture method. Utilizing debates. Concept and values of enculturation.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

 Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Fónai Mihály - Kerülő Judit - Takács Péter (szerk.)(2002): Bevezetés az alkalmazott kutatásmódszertanba. II. kiadás. Pro Educatione Alapítvány, Nyíregyháza  Moksony Ferenc (2007): Gondolatok és adatok. Aula Kiadó, Budapest  Sajtos László – Mitev Ariel (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest  Varga Lajos (szerk.) (2008): Kutatás-módszertan I. II. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest

Irodalom angol

 Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Fónai Mihály - Kerülő Judit - Takács Péter (szerk.)(2002): Bevezetés az alkalmazott kutatásmódszertanba. II. kiadás. Pro Educatione Alapítvány, Nyíregyháza  Moksony Ferenc (2007): Gondolatok és adatok. Aula Kiadó, Budapest  Sajtos László – Mitev Ariel (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest  Varga Lajos (szerk.) (2008): Kutatás-módszertan I. II. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Torkos Katalin