Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A felnőttképzés etikája

Tantárgy kódja

ADM1104

Tantárgy neve

A felnőttképzés etikája

Tantárgy angol neve

Ethics of Adult Education

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A kor képzési követelményei, a globalizáció, a tömegkommunikáció radikális átalakulása szükségessé teszi a felnőttoktatásban tevékenykedő szakemberek elméleti és gyakorlati felkészültségének hozzáigazítását a morális kommunikáció megváltozott célrendszeréhez. A kurzus célja, hogy ehhez segítséget nyújtson, megismertetve az alkalmazott etikák néhány kiemelt elméleti témakörét (természet és erkölcsösség, ész és haszon, a pluralizmus, mint pedagógiai paradoxon, a nevelés, mint egyezkedés). Szólni kíván továbbá az etika néhány fontos gyakorlati kérdéséről is (az andragógus, mint erkölcsnevelő, a szabadság és „beavatkozás”). A humán tudományok etikai kódexének és az andragógusok etikai kódexének a kérdései zárják a feldolgozandó témák körét.

Cél angol

The goal of the course is to develop of the theoretical and practical skills of the experts of the adult education (andragogy) within the frame of the changing system of the moral communication, under conditions of the globalisation, and the new conditions of the mass media. The course offers a description of a few of the theoretical topics of the applied ethics (nature and moral, reason and utility, pluralism as an educational paradox). It discusses several practical problems of the ethics (expert of andragogy as a teacher of morals, freedom and “intervention.”) The last topics are the questions of the ethical codices of the humanities and the andragogy.

Tartalom

A felnőttoktatás etikája kérdésfeltevésének tisztázása után a program érinti a felnőttoktatás etikája, a hivatásos nevelőtevékenység etikája legalapvetőbb fogalmait. A modernitás etikai kérdésfeltevéseinek, az újkor etikai, pedagógiai elméletei és a felnőttoktatás etikája összefüggéseinek megismertetése után kitér a modern pluralizmus nevelésetikai következményeire is. A nevelés és etika klasszikus viszonyának felbomlása és annak Oelkersnél található interpretációja segítségével vizsgáljuk a pluralizmus pedagógiai paradoxonát, a posztmorális szubjektivitás kérdéseit, valamint a nevelés, mint egyezkedés komplex folyamatának elméleti és gyakorlati kérdéseit. A felnőtt ember személyisége további önépítésének paradoxona, illetve az autonómia és a függés képezi a vizsgálódások további körét, majd az igazságosság a kritikai gondolkodás és a „nevelés nem okozhat károkat” elv kérdéseit. Végezetül érinteni kívánjuk a szakmaiság és moralitás összefüggésrendszerében a felnőttoktatás etikájának gyakorlati kérdéseit, ill. az etikai kódex problematikáját a humán szférában.

Tartalom angol

The course offers a description of the fundamental concepts of the ethics of andragogy, and professional education. It discusses the ethical approaches, ethical and educational theories of the modernity with their relationship with the ethics of andragogy, and the ethical consequences of the modern pluralism in the education. It offers a description of the broken classical relationship of the education and ethics by Oelkers’ interpretation with its consequences for the educational paradox of pluralism, the question of the post-moral subjectivity, and the theoretical and practical questions of the complex process of education. The next topics are the paradox of the self-developing of the personality of the adults, the autonomy and dependence, and the justice and critical thought. In the end of the course it will be discussed the practical questions of the ethics of the andragogy, and the problems of the ethical codices in the humanities

Számonkérés

A félév során készített házi dolgozat értékelése, valamint zárthelyi dolgozat megírása. Gyakorlati jeggyel zárul

Számonkérés angol

The students develop a home assignment. The term ends by a test. Students are evaluated by their home assignments, their tests, and by their activity within the course by a term grade.

Irodalom

Bruch, E.A. (1995): Multikulturális nevelés - egy válasz. Magyar Pedagógia, 95. 1-2. sz. Budapest, 19-26. old.; Hoffmann Rózsa (szerk.)(1997): Pedagógus etika - kódex és kommentár. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest; Nagy Mária (1994): Tanári szakma és professzionalizálódás. OKI, Keraban Kiadó, Budapest; Oelkers, J. (1998): Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Vince Kiadó, Budapest; Zrinszky László (1995): A pedagógus etika elméleti és gyakorlati kérdései. Jászberényi Főiskola, Jászberény

Irodalom angol

Bruch, E.A. (1995): Multikulturális nevelés - egy válasz. Magyar Pedagógia, 95. 1-2. sz. Budapest, 19-26. old.; Hoffmann Rózsa (szerk.)(1997): Pedagógus etika - kódex és kommentár. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest; Nagy Mária (1994): Tanári szakma és professzionalizálódás. OKI, Keraban Kiadó, Budapest; Oelkers, J. (1998): Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Vince Kiadó, Budapest; Zrinszky László (1995): A pedagógus etika elméleti és gyakorlati kérdései. Jászberényi Főiskola, Jászberény

Tantárgyfelelős intézet kódja

TFI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. habil. Kiss Lajos András