Tantárgy kódja

CGF1004

Tantárgy neve

Egyéni gyakorlat II.

Tantárgy angol neve

Personal Practice II.

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 4
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

CGF1003

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók szerezzenek ismereteket a csecsemő és kisgyermek intézményes nevelésének, gondozásának és fejlesztésének helyzeteiről. A tereptanár segítség és kontrollja mellett kapcsolódjanak be a gyermekek közvetlen ellátásába, fokozatosan vegyék át a tereptanárhoz tartozó gyermekek – legfeljebb 4 gyermek – gondozását és nevelését. Fejlesszék azokat az adottságokat, jártasságokat, képességeket és készségeket, amelyek alkalmassá teszik a hallgatót a csecsemő és kisgyermek gondozására, nevelésére és fejlesztésére. Kompetenciák: ? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása. ? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása. ? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása. ? A szakma etikai szabályainak elsajátítása. ? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása. ? Jó kapcsolat kialakítása és együttműködés a kisgyermekkel, illetve a gyermekeket nevelő családokkal. ? Az intézményi adminisztrációs és dokumentációs munka elvégzése. ? A csecsemő és kisgyermek gondozása-nevelése során a napközbeni ellátást segítő más szakemberekkel való együttműködés. ? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása. ? Az egyéni ellátást biztosító rugalmas, folyamatos napirend megszervezése, biztosítva a játék, az alvás, a szabad levegőn való mozgás és a rekreáció feltételeit. ? A csecsemők és kisgyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentáció vezetése. ? Megfelelő szakmai identitás kialakítása, a személyes kompetenciák és kompetenciahatárok felismerése, tudatos kezelése, önreflexió képességével.

Cél angol

The aim of the exercise is to introduce the students in the care and education of the children.

Tartalom

Helyszín: bölcsőde, családi napközi, gyermekotthon. A hallgató az adott intézmény, adott csoportjában megfigyeli/átveszi: A gyermekek fejlődési sajátosságait, a gyermekek érzelmi – értelmi – szociális fejlettségi szintjét, valamint a róluk vezetett egyéni dokumentációt, a szülőkkel történő kommunikációt. Az alkalmazott gondozási műveleteket. Az alkalmazott nevelési módszereket. A gyermek közvetlen környezetének kialakítását a szabad mozgás és a játék feltételeinek megteremtését. A gyermekek dokumentációit.

Tartalom angol

The student care and educate 4 children, build relationshp with parents, do administrative work (documents of the children)

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről ISBN nem található. Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. ISBN nem található Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. ISBN nem található Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. ISBN nem található Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999. ISBN nem található

Irodalom angol

15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről ISBN nem található. Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. ISBN nem található Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. ISBN nem található Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. ISBN nem található Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999. ISBN nem található

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jenei Terézia