Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Számítógépi grafika

Tantárgy kódja

PTF2508

Tantárgy neve

Számítógépi grafika

Tantárgy angol neve

Computer Graphics

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

PTF1204

Ajánlott félév

2

Cél

A fontosabb raszteres grafikai algoritmusok megismerése és implementálása valamely népszerű programozási nyelven. Kompetenciák: 2D és 3D grafikai algoritmusok megvalósításának képessége, a transzformációs szemlélet fejlesztése, térérzékelés képesség fejlesztése, alkotó munka.

Cél angol

Understanding and implementation the main raster graphics algorithms in a popular programming language. Competencies: 2D and 3D graphics algorithms implementation capabilities, transformational approach to the development of spatial perception skill development, creative work.

Tartalom

Raszteres grafikus algoritmusok 2D objektumok rajzolására. Egyenes rajzolása (a növekmény algoritmus, a felezőpont algoritmus). Poligonok, poligonok kitöltése, kitöltés mintázattal. Vastag vonal húzása. Az egyenes vágása, a Cohen-Sutherland algoritmus. Poligonok vágása. A 3D grafika elemei. A 3D grafika fogalmi keretei: a 3D világkoordinátarendszer leképezése a képernyő-koordinátarendszerre. Centrális, ortogonális és ferde paralel projekció. A modell transzformációi. Algoritmusok látható vonal meghatározására. (Roberts algoritmus, Appel algoritmus.) A zbuffer algoritmus, lista prioritás. Konvex poliéderek láthatóság szerinti ábrázolása.

Tartalom angol

Raster graphics algorithms for drawing 2D objects. Draw a straight line (the increment algorithm, the midpoint algorithm). Polylines, polygons filling, fill pattern. Drawnin thick lines. The straight cut, the Cohen-Sutherland algorithm. Cutting polygons. Basics of the 3D graphics. The conceptual framework for 3D graphics: 3D world coordinate system is mapped to the screen coordinate system. Central, orthogonal and oblique parallel projection. The model transformations. Algorithms determine the visible line. (Roberts algorithm, Appel algorithm.) The buffer algorithm, priority of lists. Illustration of convex polyhedra according to visibility.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Dr. Kovács Emőd: Komputergrafika – Matematikai alapok, Kelet-Magyarországi Informatikai Tananyag Tárház, 2012 http://progmat.hu/tananyagok/komputergrafika_matematikai_alapok/book.html 2. Kovács, Zoltán: Számítógépi geometria, Kelet-Magyarországi Informatikai Tananyag Tárház, 2012 http://progmat.hu/tananyagok/szamitogepi_geometria/book.html 3. Kurusa, Szemők: Számítógépes ábrázoló geometria. Polygon, Budapest, 2000.

Irodalom angol

1. J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, J. F. Hughes: Computer Graphics: Principles and Practice, Third edition in C. Addison-Wesley, 2013. 2. Peter Shirley, Steve Marschner: Fundamentals of Computer Graphics, Third edition,A K Peters/CRC Press, 2009 3. Alan Watt: 3D Computer Graphics (3rd Edition), Addison Wesley, 1999

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Blahota István