Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Szociális hatékonyság csoportban

Tantárgy kódja

SPF1305

Tantárgy neve

Szociális hatékonyság csoportban

Tantárgy angol neve

Social Efficiency in Group

Kredit

2

Félévi követelmény

Minősített aláírás

Heti óraszám

0 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók ismerkedjenek meg az intra- és interperszonális konfliktusok pszichológiai hátterével és dinamikájával, valamint a konfliktusok jellemző típusaival. Legyenek képesek a különböző konfliktuskezelési stratégiák felismerésére, és a hatékony, asszertív technikák alkalmazására emberi kapcsolataikban. Rendelkezzenek ismeretekkel a csoporton belüli együttműködés és rivalizálás lélektani aspektusairól, a kockázatvállaló magatartás jellemzőiről, az alapvető csoportdinamikai folyamatokról. Ismerjék és tudatosan alkalmazzák a befolyásolás, a meggyőzés és a hatékony kommunikálás technikáit, a problémamegoldó és mediáló eljárásokat.

Cél angol

Students gain information the intra- and interpersonal conflicts’ psychological background dynamics and types of conflicts. Students have to be able to recognize different conflict management strategies and apply efficient, assertive techniques in their human relationships. Gain information on the psychological aspects of cooperation and rivalry inside the group, characteristics of the risk – taking behavior and the baaic processes of the group dynamic. Gain familiarity on and apply consciously the techniques of the persuasion, influence and effective communication, and in addition learn the methods of problem resolution and mediation.

Tartalom

A konfliktus fogalma, jellemzői, típusai. Konfliktuskezelési paradigmák. A pedagógiai gyakorlat jellegzetes konfliktusai. Pszichológiai reakciók a stresszre. Személyiségstílusok. Probléma- és érzelemközpontú megküzdés. Agresszió, frusztráció. Az agresszió megnyilvánulási formái. Az asszertív magatartás jellegzetességei. Kommunikáció és metakommunikáció az interperszonális folyamatokban. A meggyőző közlés. Személypercepciós folyamatok, pontatlanságok. Választási és döntési folyamatok. Kognitív disszonancia. Önigazolás. Versengés vagy kooperáció? Rivalizációs elméletek.

Tartalom angol

Definition, types and features of conflict situations. Conflict management paradigms. Specific conflicts of the pedagogical practice. Psychological reactions for stress. Types of personality. Problem- and emotion-focused coping. Aggression, frustration. Manifestations of aggression. Characteristics of assertive behavior. Communication and meta-communication in the interpersonal actions. Convincing statement. Person perception and attribution failures. Cognitive dissonance. Self-justification. Rivalry or cooperation? Rivalry theories.

Számonkérés

minősített aláírás

Számonkérés angol

signature with qualification

Irodalom

1. Cseh-Szombathy László (1985): A konfliktus fogalma. In: A házastársi konfliktusok szociológiája. Gondolat. Bp. 12-50. 2. Csepeli György (1997): Szociálpszichológia. Osiris. Bp. 3. Horváth-Szabó Katalin (2004): Konfliktusmegoldó stratégiák. In: Új Pedagógiai Szemle,11. 28-33. 4. R. L. Atkinson - R. C. Atkinson (1999): Stressz. In: Pszichológia. Osiris. Bp.407-410.417-422. 5. Szekszárdi Júlia (1993): Az iskolai gyakorlat jellegzetes konfliktusai. In: Új pedagógiai Szemle. 7.8. 95-106.

Irodalom angol

1. Cseh-Szombathy László (1985): A konfliktus fogalma. In: A házastársi konfliktusok szociológiája. Gondolat. Bp. 12-50. 2. Csepeli György (1997): Szociálpszichológia. Osiris. Bp. 3. Horváth-Szabó Katalin (2004): Konfliktusmegoldó stratégiák. In: Új Pedagógiai Szemle,11. 28-33. 4. R. L. Atkinson - R. C. Atkinson (1999): Stressz. In: Pszichológia. Osiris. Bp.407-410.417-422. 5. Szekszárdi Júlia (1993): Az iskolai gyakorlat jellegzetes konfliktusai. In: Új pedagógiai Szemle. 7.8. 95-106.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc