Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Multikulturális nevelés etnikai és vallási dimenziói

Tantárgy kódja

SPF1207

Tantárgy neve

Multikulturális nevelés etnikai és vallási dimenziói

Tantárgy angol neve

Religious and Ethnic Dimension of Multicultural Education

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

3 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

Megismerik a hallgatók a multikulturális társadalom és nevelés fogalmát, a multikulturalizmus fejlődéstörténetét. Ismereteket szereznek a kulturális sokszínűségről, annak etnikai, vallási, nemi, nyelvi és életkori dimenzióiról. Legyenek alkalmasok a hallgatók az eltérő kultúrájú csoportok elfogadására, a csoportok közötti kapcsolattartásra, kapcsolatépítésre. A hallgatók nyitottságának, empátiájának, toleranciájának, érzékenységének fejlesztése, az elfogadó attitűdjük erősítése.

Cél angol

To introduce the students into the theory and practice patterns against social exclusion in education.

Tartalom

A multikulturalizmus fogalma, értelmezési keretei, vallási és etnikai dimenziói. A multikulturalizmus iskolai gyakorlata, az interkulturális nevelés. Az interkulturális nevelés tananyag-tervezési, értékelési és módszertani sajátosságai. A cigány tanulók nevelésének multikulturális tartalma, hátránykezelés és esélyteremtés, kulturális identitás-fejlesztés, cigány pasztoráció. A kultúrák közötti hídépítő technikák az esélyteremtő iskolák gyakorlatában.

Tartalom angol

Concept of multiculturalism and its interpretation framework. Practice of multiculturalism at school, intercultural education. Subject material planning evaluating, and methodological characteristics of intercultural education. Multicultural content of Gipsy student education, disadvantage management and the possibilities of opportunity creation via enhancing cultural identity. Intercultural bridging techniques in opportunity creating school practice.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

1. Eliade, M (1994): Vallási hiedelmek és eszmék története I. Osiris-Századvég, Bp. 2. Forray R Katalin - Czachesz Erzsébet - Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó Budapest. 3. Kovács András (1997): A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó Budapest. 4. Kozma Tamás (1995): Etnocentrizmus. In: Vastagh Zoltán (szerk.): Értékátadás és konfliktusok a pedagógiában. JPTE, Pécs. 5. Torgyik Judit- Karlovitz János Tibor (2006): Multikulturális nevelés. Budapest.

Irodalom angol

1. Eliade, M (1994): Vallási hiedelmek és eszmék története I. Osiris-Századvég, Bp. 2. Forray R Katalin - Czachesz Erzsébet - Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó Budapest. 3. Kovács András (1997): A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó Budapest. 4. Kozma Tamás (1995): Etnocentrizmus. In: Vastagh Zoltán (szerk.): Értékátadás és konfliktusok a pedagógiában. JPTE, Pécs. 5. Torgyik Judit- Karlovitz János Tibor (2006): Multikulturális nevelés. Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Bodnárné dr. Kiss Katalin