Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Intézetben nevelődő gyermekek pedagógiája

Tantárgy kódja

SPF1313

Tantárgy neve

Intézetben nevelődő gyermekek pedagógiája

Tantárgy angol neve

Pedagogy of State Care Children

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

SPF1104

Ajánlott félév

3

Cél

Ismerkedjenek meg a hallgatók a bentlakásos intézményekben folyó pedagógiai és szociális munka sajátosságaival. Legyenek képesek a bentlakásos intézményekben élő gyermekek (kliensek) életének szakszerű megszervezésére, személyiségük fejlesztésére a pedagógia és a szociális munka módszereivel. Szerezzenek jártasságot a bentlakásos intézményekben élőkkel kapcsolatos részfeladatok ellátásában, a bentlakásos intézményekben folyó munka dokumentálásában, valamint adminisztrációs teendők elvégzésében. Ismerjék meg és alkalmazzák a bentlakásos intézmények személyközi viszonyaiban általánosan elfogadott normákat, elvárásokat.

Cél angol

Familiarize the students with the characteristics of pedagogical and social work in child care institutions.

Tartalom

A bentlakásos intézmények története. A bentlakásos intézmények helye, szerepe a közoktatási és szociális rendszerben. A bentlakásos intézmények céljai, típusai. A bentlakásos intézmények közösségei (nevelő és gyermekközösségek). A bentlakásos intézmények tevékenységrendszere: tanulás, önképzés, rekreáció, munka, szabadidő, közéleti-közösségi tevékenység, hagyományápolás. A tevékenység-szervezés pedagógiai elvei, követelményei. A bentlakásos intézmények működését szabályozó dokumentumok.

Tartalom angol

Location of the child care institutions, the role of public education and social system. The objectives of the child care institutions, and its types. Community of Residential institutions. History of residential institutes (Education History overview). Understanding dormitory functions and situation in the public education system. Communities (educators’ and children’s communities) Planning, organizing and conducting dormitory functions (e.g. studies, training, recreation, social activities, tradition-keeping). Participation in programmes of various child unions. Understanding child activities methodology. Organizing and conducting specialized education facilities. Participation in the life of family care homes and special Pedagogical coaching for children living in such homes. Operation documents of residential institutes. Professional practice at of residential institutes.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

4. Ritoókné, Ádám Magda (1992): A tanácsadás pszichológiája (szöv. gyűjt.) Tankönyvkiadó, Bp. kézirat

Irodalom angol

1. Benedek István (1997): Kollégiumi neveléstan. OKI. Budapest. 2. Hegedüs Judit (2010): Gyermeksorsok, életutak a javítóintézeti világból. Gondolat Kiadó, Budapest. 3. Major Zsolt Balázs - Mészáros Katalin - Tatárné Kapus Éva (2008): „Fotel vagy karfa”. Zenin Kft. 4. Zsámbéki Eszter (2004): A lakásotthonban élő gyermekek helyzete. Család, gyermek, ifjúság. 13. évf./2. sz. 5-19

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet