Tantárgy kódja

MAM1206

Tantárgy neve

Irodalom és folklór

Tantárgy angol neve

Literature and Folklore

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1 ( 5 féléves képzésben 2)

Cél

A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.

Cél angol

Developing student’s personality. Assisting and developing students’ groups and communities. Developing the students’ education, skills and ability using knowledge. Developing competences laying the foundation of life-long learning. Professional co-operation and communication. Self-education and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language and literature should be familiar with literary studies at a high level; they should know widely useable problem-solving techniques necessary for independent research and scholarly work related to teaching literature.

Tartalom

Az cél olyan integrált tudásanyag közvetítése, amely az általános mítoszelmélet, az etnográfia, a kultúrtörténet érintkező területeit is bekapcsolva az irodalomtudomány érdekéből, történeti és leíró szempontokból világítja át a művekbe épült archaikus modellek: mítosztöredékek és folklórtartalmak poétikai funkcióit. Speciális célja a magyar líratörténet átfogó intervallumában vázolni fel az archaikus vonásokat őrző motorikus, verbális, hiedelmi és mentális folklórelemek integrálási fázisait, főbb formáit és funkcionális modulációit. A kurzus célja szemléltetni a kortárs irodalomban is tetten érhető archaikus mítoszok örökségét, koncepcionális, világképi és strukturális elveinek továbbélését. A folklórvonások megjelenését végigkísérjük a XX. század első felének magyar lírájában, a Nyugattól a népi írókon át Weöres Sándor vagy éppen Oravecz nemzedékéig, a mítoszparafrázistól a bartóki modell perspektívájáig.

Tartalom angol

The objective of the course is to convey a knowledge with which, from a historical and descriptive point of view, poetical functions of archaic models, myth fragments and folklore contents, incorporated in works, will be exposed while involving overlapping areas of general myth theory, ethnography and culture history. In a comprehensive interval of the history of Hungarian poetry, the course has a special emphasis on outlining integration phases, major forms and functional modulations of motoric, verbal, belief-related and mental folklore elements preserving archaic traits. The course also aims for demonstrating the legacy of archaic myths and the aftermath of their conceptual, worldview-related and structural principles which are given in contemporary literature as well. The occurrence of folklore characteristics will be tracked down in the Hungarian lyric poetry of the first half of the 20th century: Starting from the periodical “Nyugat” (West), through rural writers to the generation of Sándor Weöres or Oravecz; from myth paraphrase to the perspective of Bartók’s model.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

End-of-the-semester exam

Irodalom

GULYÁS Pál, Út a Kalevalához, Válasz, 1937. vagy = Utunk Pohjolába. Kalevala-kutatások Magyarországon, 1985. Összeállította NYIRKOS István. N. HORVÁTH Béla, „Egy, ki márványból rak falut”: József Attila és a folklór, Budapest, 1992. MELETYINSZKIJ, Jeleazar, A mítosz poétikája, fordította: Kovács Zoltán, Budapest, 1985. Ajánlott olvasmányok: DUMÉZIL, Georges, Mítosz és eposz, Budapest, Gondolat Kiadó, 1983. JÁNOSI Zoltán, Nagy László költészetének képi-mitológikus világa, Miskolc, Felső-Magyarország Kiadó, 1996. KIRK G. S., A mítosz, Budapest, Holnap Kiadó, 1995. TALLIÁN Tibor, Cantata Profana – az átmenet mítosza, Budapest, Magvető Kiadó, 1983.

Irodalom angol

GULYÁS Pál, Út a Kalevalához, Válasz, 1937. vagy = Utunk Pohjolába. Kalevala-kutatások Magyarországon, 1985. Összeállította NYIRKOS István. N. HORVÁTH Béla, „Egy, ki márványból rak falut”: József Attila és a folklór, Budapest, 1992. MELETYINSZKIJ, Jeleazar, A mítosz poétikája, fordította: Kovács Zoltán, Budapest, 1985. Ajánlott olvasmányok: DUMÉZIL, Georges, Mítosz és eposz, Budapest, Gondolat Kiadó, 1983. JÁNOSI Zoltán, Nagy László költészetének képi-mitológikus világa, Miskolc, Felső-Magyarország Kiadó, 1996. KIRK G. S., A mítosz, Budapest, Holnap Kiadó, 1995. TALLIÁN Tibor, Cantata Profana – az átmenet mítosza, Budapest, Magvető Kiadó, 1983.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jánosi Zoltán