Tantárgy kódja

TKM2100

Tantárgy neve

Együttnevelés

Tantárgy angol neve

Inclusive Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: TKM1014

Ajánlott félév

2 (5 féléves képzésben 3)

Cél

Az inkluzív (befogadó) szemlélet kialakulásának segítése. Cél, hogy a hallgató kapjon képet arról, hogy kik azok, akik számára valamilyen speciális formában segítség nyújtható, és felkészíteni arra, hogy a pedagógusként hol és milyen módon tud ebben a folyamatban részt venni. Képessé tenni a hallgatókat a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulócsoportok felismerésére, megismertetni a sajátos nevelési szükségletű tanulói csoportok problémahátterét (okok, tünetetek, kezelése).

Cél angol

Facilitating the emergence of inclusive approach.

Tartalom

A habilitáció, rehabilitáció fogalomköre. A segítséget igénylő gyerekekről általában. A sajátos nevelési igény (SNI) okai, tünetei, fokozatai. A sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek köre. A befogadó pedagógia elvei, az együttnevelés gyakorlati megvalósítása. Kitekintés az integráció nemzetközi és hazai gyakorlatára. Rehabilitációs lehetőségek, integrált oktatásuk lehetőségei, törvényi háttere, gyakorlati teendők.

Tartalom angol

Understanding basic notions (integration, segregation, inclusive education, special educational need, forms of integration. Legal background and history of integration. Specific education for children with special educational needs and with disadvantages. Admissive schools (personal and material conditions). Integration practice in Hungary – research experience, int egration models. Practical differentiation.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

 Zászkaliczky Péter - Verdes Tamás (szerk.) (2004): Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. ELTE Bárczi G. GYFK - Kölcsey FRSZ, Budapest  Kálmán Zsófia - Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris, Budapest  Szűcs Marianna (2003) Esély vagy sorscsapás. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.  Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest  Porkolábné Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában. Alex-typo Bt.

Irodalom angol

 Zászkaliczky Péter - Verdes Tamás (szerk.) (2004): Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. ELTE Bárczi G. GYFK - Kölcsey FRSZ, Budapest  Kálmán Zsófia - Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris, Budapest  Szűcs Marianna (2003) Esély vagy sorscsapás. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.  Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest  Porkolábné Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában. Alex-typo Bt.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pornói Imre