Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A pedagógia oktatásának módszertani alapjai

Tantárgy kódja

PDM1010

Tantárgy neve

A pedagógia oktatásának módszertani alapjai

Tantárgy angol neve

Methodological Bases of Teaching Pedagogy

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: PDM1003

Ajánlott félév

1 (5 féléves képzésben 2)

Cél

Megismerik a hallgatók a pedagógia tantárgy tanításának változatos módszereit, munkaformáit a közoktatásban, a felsőoktatásban. Képessé válnak arra, hogy a tartalomhoz és a célcsoporthoz illeszkedő eljárásokat kiválasszák. Megismerik a felnőttek tanulásának sajátosságait, különös tekintettel a pedagógikum oktatására. Képesek a pedagógia tanulását hatékonyan segítő tanulási környezet megszervezésére, a tanulási folyamat irányítására (középiskolai, felsőoktatási szinten, csoportos, egyéni tanulási relációban, különböző színtereken). Képessé válnak arra, hogy közreműködjenek pedagógiai kurzusok fejlesztésében, pedagógiai projektek kidolgozásában.

Cél angol

Students will learn about the various methods of teaching pedagogy course, and its working forms in public education and in higher education. They will be able to choose the procedures fit to content and group. Students learn about the adult learning particularities. Thely will be able to organize learning environment in order to help effective learning, and to managing the learning process (in secondary school, in higher education, also in group and individual learning sitiations). They will be able to contribute to the development of educational courses, and to labor in educational projects.

Tartalom

Pedagógiai tantárgyak a középiskolában, a felsőoktatásban, a tantárgyi szerveződés sajátosságai. Pedagógiai tantervek műfaji jellemzői. A pedagógiai tárgyak tanításának módszertana: leggyakoribb módszerek, munkaformák. Az oktatási módszerek kiválasztásának szempontjai, előadó- és résztvevő-központú módszerek a felnőttoktatásban. Előadás, magyarázat, beszélgetés, kerekasztal-vita, egyéb vitatechnikák, szituációs módszerek, projektmódszer, mikrotanítás, multimédia alkalmazása. Közvetlen információgyűjtés a pedagógiai tantárgyak oktatásának módszereiről a különböző képzési formákban (hospitálás). A pedagógiai tananyag tervezése, oktatási folyamattá szerveződése, a reflektív pedagógiai gondolkodás alkalmazásával. A tanulásszervezés, az értékelés sajátosságai a pedagógiai tárgyak tanóráin. Pedagógiai programok/tantárgyak fejlesztésének lehetőségei, kutatás, innováció.

Tartalom angol

Pedagogical subjects in high school, higher education. Features of pedagogical curriculum. The methodology of teaching of pedagogy: the most common methods and forms of work. The aspects of choice teaching methods, lecturer and participant-centered methods in adult education. Lecture, explanation, discussion, roundtable discussion, debate, other techniques, situational methods, project method, micro-teaching, multimedia application. Direct collection of information of pedagogical education courses in different training forms (Shadowing) - the analytical processing of experience. The plan of the educational curriculum. Organization of educational process by using reflective teaching modells. A learning organization, features of evaluation on pedagogical contact hours. Opportunities for the development of pedagogical programs / courses, research and innovation.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Deli Éva-Buda Mariann (2007): Tanulástanítás. Dinasztia Könyvkiadó, Budapest  Falus Iván (szerk., 2006): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Kagan, Spencer (2004): Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest  Nádasi Mária (2003): Projektoktatás – elmélet és gyakorlat. ELTE Neveléstudományi Intézet, Budapest  Zrinszky László (2005): A felnőttképzés tudománya: Bevezetés az andragógiába. Okker Kiadó, Budapest

Irodalom angol

Deli Éva-Buda Mariann (2007): Tanulástanítás. Dinasztia Könyvkiadó, Budapest  Falus Iván (szerk., 2006): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Kagan, Spencer (2004): Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest  Nádasi Mária (2003): Projektoktatás – elmélet és gyakorlat. ELTE Neveléstudományi Intézet, Budapest  Zrinszky László (2005): A felnőttképzés tudománya: Bevezetés az andragógiába. Okker Kiadó, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin