Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Nyelv, kultúra, társadalom

Tantárgy kódja

MAM1001

Tantárgy neve

Nyelv, kultúra, társadalom

Tantárgy angol neve

Language, Culture and Society

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen a nyelv- és a kapcsolódó társadalomtudományok magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.

Cél angol

Improving the personality of students.. Improving education and skills of students by the means of knowledge. Improving competences establishing life-long-learning. Proffessional cooperation and communication. Self-improvement and self-education. The teacher shall acquire the linguistic and related sciences at a high standard; shall acquire native communicational competences at a high standard; shall conduct researches individually; shall acquire problem-solving skills and techniques which are neccessary for scientific activity.

Tartalom

Az előadás tovább bővíti, részletezi a nyelv, kultúra és társadalom összefüggéseit. Célja annak a szakmai és pedagógiai kompetenciának a kialakítása, amely a nyelvet, nyelvhasználatot tágabb társadalmi, kulturális összefüggésrendszerében szemléli, érinti az interkulturális nevelés nyelvi alapjait, megismerteti a pedagógusjelölteket a tanulói teljesítményeket befolyásoló társadalmi-kulturális-nyelvi tényezőkkel. Nyelv és kultúra összefüggései szociolingvisztikai és antropológiai megközelítésben. A nyelv és kulturális identitás. Nyelvpolitika, nyelvtervezés: kisebbségi és többségi nyelvhasználat; az Európai Unió nyelvpolitikájának alapelvei, a magyar nyelv nyelvpolitikai helyzete a világban, az Európai Unióban és a Kárpát-medencében; a magyar nyelvtervezés területei és feladatai. A magyar nyelv társadalmi és területi változatai, az egyes nyelvváltozatok funkciói, társadalmi és kommunikatív kötöttségei, jellemzőik többségi és kisebbségi beszélőközösségekben. Nyelvi hátrányos helyzet a Kárpát-medencében, nyelvi hátrányos helyezet és anyanyelvoktatás.

Tartalom angol

Deepen knowledge of  relation between language, culture and society in detail. Relation between language and culture in a socio-linguistic and antropologic approach. Language and cultural identity. Language politics: language usage of the minority and the majority; main pillars of the European Union’s language politics, the political situation of Hungarian language in the world, in the European Union and in the Carpathian basin; main field and task of Hungarian language politics. Social and regional varieties of Hungarian language, the different functions, social and communicative rules and characteristics of dialects. Lingustic disadvantage and native education in the Carpathian basin.

Számonkérés

Szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Oral exam

Irodalom

KISS JENŐ 1995. Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. KONTRA MIKLÓS 2009. Nyelvi emberi jogi polémiák. In: Minya Károly vál. és szerk.: Szöveggyűjtemény I. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza. 105–22. RÉGER ZITA 1990. Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Akadémiai Kiadó. Budapest. MEK-04046 TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2009. A magyar nyelvi rétegződést bemutató modellekről. In: Minya Károly vál. és szerk.: Szöveggyűjtemény I. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza. 123–33. WARDHAUGH, RONALD 1995. Szociolingvisztika. Osiris–Századvég, Bp.

Irodalom angol

BALÁZS GÉZA – TAKÁCS SZILVIA 2009. Bevezetés az antropológiai nyelvészetbe. Paul Westermann-Phare. Celldömölk – Budapest. BARTHA CSILLA 1999. A kétnyelvűség alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. BENCZIK VILMOS 2004. Az Európai Unió nyelvi dilemmái. In: Bakonyi István–Nádai Júlia szerk.: A többnyelvű Európa. Győr, 94–101. CSERNUSNÉ ORTUTAY KATALIN, FORINTOS ÉVA szerk. 2000. Nyelvi jogok. Nyelv, Politika, Oktatás 3. kötet. Veszprémi Egyetemi

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Tukacsné dr. Károlyi Margit