Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Multikulturális nevelés

Tantárgy kódja

TKM2101

Tantárgy neve

Multikulturális nevelés

Tantárgy angol neve

Multicultural Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: TKM1014

Ajánlott félév

2 (5 féléves képzésben 3)

Cél

Megismertetni a hallgatókat a társadalmi kirekesztődés ellen irányuló pedagógiai lehetőségek elméletével és gyakorlati mintáival, elfogadtatnia sztereotipia - és előítéletmentes nevelési gyakorlat szükségességét. Részletes betekintést nyújtani a multikulturalizmus eszmei és gyakorlati formájáról, valamint az interkulturális nevelés tervezési és módszertani lehetőségeiről. Megismertetni a hallgatókkal a kultúrák közötti hídépítő technikák iskolai és egyéb más társadalmi intézményi gyakorlatát.

Cél angol

To introduce the students into the theory and practice patterns against social exclusion in education.

Tartalom

akorlatának alapfeltétele. A kulturális kölcsönhatás európai dimenziói: multikulturalizmus fogalma és értelmezési keretei. A gyermeket befolyásoló szociokulturális környezet megismerése. A multikulturalizmus iskolai gyakorlata, az interkulturális nevelés. Az interkulturális nevelés tananyag tervezési, értékelési és módszertani sajátosságai. A cigány tanulók nevelésének multikulturális tartalma, hátránykezelés és az esélyteremtés lehetőségei a kulturális identitás erősítésén keresztül. A kultúrák közötti hídépítő technikák az esélyteremtő iskolák gyakorlatában. A kultúraérzékeny gyermekbarát iskola jellemzői. A média szerepe a multikulturális társadalom megjelenítésében.

Tartalom angol

Concept of multiculturalism and its interpretation framework. Practice of multiculturalism at school, intercultural education. Subject material planning evaluating, and methodological characteristics of intercultural education. Multicultural content of Gipsy student education, disadvantage management and the possibilities of opportunity creation via enhancing cultural identity. Intercultural bridging techniques in opportunity creating school practice.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

 Feischmidt Margit (1999): Multikulturalizmus. Osiris Kiadó Láthatatlan Kollégium, Budapest  Forray R Katalin - Czachesz Erzsébet – Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest 23  Kovács András (1997): A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó, Budapest  Steinberg, Stephen (1994): Az etnikum mítosza. Cserépfalvi Kiadó, Budapest  Torgyik Judit (2005): Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest

Irodalom angol

 Feischmidt Margit (1999): Multikulturalizmus. Osiris Kiadó Láthatatlan Kollégium, Budapest  Forray R Katalin - Czachesz Erzsébet – Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest 23  Kovács András (1997): A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó, Budapest  Steinberg, Stephen (1994): Az etnikum mítosza. Cserépfalvi Kiadó, Budapest  Torgyik Judit (2005): Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Bodnárné dr. Kiss Katalin