Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Iskolalátogatási gyakorlat

Tantárgy kódja

TKM8000

Tantárgy neve

Iskolalátogatási gyakorlat

Tantárgy angol neve

School Attendance Practice

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

Sokoldalú élmény- és tapasztalatszerzés az iskola belső világával és a pedagógusi tevékenységgel kapcsolatban; a szerzett tapasztalatok (jelenségek, esetek) írásos rögzítése és pedagógiai, pszichológiai szempontú közös elemzése. Ilyen módon a hallgató szerezzen jártasságot a tényanyaggyűjtésben, tapasztalatai szakszerű dokumentálásában és értelmezésében. Mindennek segítségével a tantárgy alapozza meg az egyedi tanulói személyiség és a tanulói csoportok, közösségek fejlesztéséhez, a pedagógiai folyamat tervezéséhez, valamint a folyamatos szakmai együttműködéshez szükséges tanári kompetenciákat.

Cél angol

Versatile adventure and experience about the inner world of the school and the teachers' activity; written record of experience (phenomena, cases); pedagogical and psychological aspects of the analysis. In this way the students get the skills in collecting, professional documentating and interpretating informations. With the help of all this the course estabilish the teaching competencies necessary to: personality development of students, student groups, and communities; the educational process planning and continuous professional cooperation.

Tartalom

1. Látogatások a kiválasztott (vagy kijelölt) intézményekben, tanítási órákon és tanórán kívüli tevékenységformákon. Tapasztalatszerzés előre megadott megfigyelési/elemzési szempontok, feladatok alapján, ezek írásos rögzítése és szabad előadás formájában történő csoport előtti bemutatása. A hallgató az iskolában töltendő idő alatt bármilyen kisegítő-előkészítő jellegű munkába bevonható, egyéni feladatot kaphat, szükség és lehetőség szerint. A gyakorlat tehát nemcsak óralátogatásokból áll, nem korlátozódik csupán a tanítási órák időszakára. Részben letölthető napköziben is. 2. Az iskolalátogatás előkészítése 3. A tapasztalatok közös feldolgozása Feladatkínálat: ? Figyelje meg a tanulók szabálykövető magatartását, munkamorálját a tanítási órán és tanórán kívüli tevékenységekben (tanulmányi foglalkozás, korrepetálás, szakkör stb.) ? Figyelje meg a tanítási órán spontán módon adódó nevelési lehetőségeket és azok megvalósulását. ? Figyelje meg a tanítási órán a tanult anyag tartalmából adódó nevelési lehetőségeket és azok megvalósulását. ? Figyelje meg a tanár-gyerek interakciók sajátosságait tanórán kívüli tevékenységekben (szabadidős foglalkozás, korrepetálás, felzárkóztató foglalkozás, stb.) ? Figyelje meg a tanulói kreativitás lehetőségeit szabadidős foglalkozáson. ? Ismerkedjen meg az iskola életét szabályozó alapvető dokumentumokkal (az iskola pedagógiai programja, szervezeti és működési szabályzata stb.) ? Szerezzen tájékozottságot a pedagógus adminisztratív feladataiban. ? Figyelje meg a tanóra szervezettségét, az idő gazdaságos felhasználását. ? Figyelje meg a tanári kommunikáció (verbális és metakommunikáció) sajátosságait, a tanár kérdéskultúráját. ? Alkosson benyomást egy megfigyelt tanuló órai tevékenységéről és magatartásáról. ? Figyelje meg a megismerő folyamatok jellemzőit a tanítási órán. ? Alkosson benyomást egy megfigyelt tanuló tevékenységéről és magatartásáról szabadidős foglalkozáson. ? A tanulói motiváció megnyilvánulási formái, jellegzetességei a tanítási órán. ? A tanulói motiváció megnyilvánulási formái, jellegzetességei szabadidős tevékenységben. ? Alkosson benyomást a megfigyelt pedagógus tanórai értékelő tevékenységéről, értékelő megnyilvánulásairól. ? Alkosson benyomást a megfigyelt pedagógus értékelő tevékenységéről tanórán kívüli foglalkozáson. ? Figyelje meg a figyelem, fáradás jelenségét, azok jellemzőit a tanítási órán. ? Aktív részvétel tanulmányi foglalkozáson: egy tananyag megtanulása egy kiválasztott (vagy kijelölt) tanulóval. ? Figyelje meg a gyerek-gyerek interakciók sajátosságait tanórán kívüli foglalkozáson.

Tartalom angol

1. Visits to selected institutions, to teaching classes and to extracurricular activities. Gain experience bBased on predefined monitoring / analysis criterias, jobs, documentation and presentation of them. The students can be included in any kind of work and tasks during practise at the school. In practice therefore, So the pracise is not limited to the period of teaching hours. Is posible to fulfill partially also in day care center.   2. Preparation of the school visit   3. To process the experience together

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Szerk.: Falus Iván (2001): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Szerk.: Hagymásy Katalin-Oroszné Deák Judit (2002): A pedagógusmesterség gyakorlati kérdései. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza  Szerk.: Schmercz István (2003): A tanulói személyiség megismerése. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza

Irodalom angol

Szerk.: Falus Iván (2001): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Szerk.: Hagymásy Katalin-Oroszné Deák Judit (2002): A pedagógusmesterség gyakorlati kérdései. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza  Szerk.: Schmercz István (2003): A tanulói személyiség megismerése. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal