Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Matematika szakmódszertan I.

Tantárgy kódja

MTM1004

Tantárgy neve

Matematika szakmódszertan I.

Tantárgy angol neve

Didactic of Mathematics I.

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A pedagógia és a pszichológia kutatási eredményeinek alkalmazása a matematikatanításban. Külön kiemelendők azon specifikumok, amelyek elősegítik a matematikai ismeret-elsajátítási folyamatot.

Cél angol

The aim of the course is that participants should develop their understanding of base concepts of didactics of mathematics.

Tartalom

A matematikatanítás cél-, feladat- és követelményrendszere. Nevelési, oktatási, képzési célrendszer a társadalmi elvárások tükrében. Matematikai fogalomalkotás, a matematikai ismeretszerzés folyamata, fázisai. A matematikai ismeretek jellemzői. A matematikatanítás alapelvei. A tanár gondolkodásfejlesztő munkájának és a tanuló gondolkodásának jellemző hibái, illetve ezek kiküszöbölése. A tanulók gondolkodási szintjei, az egyes szintekhez igazított szakdidaktikai modellek kialakítása. Motiválási lehetőségek a matematikaórákon. A matematikatanításban alkalmazható korszerű munkaformák, módszerek, eszközök, kooperatív matematikatanulási technikák. A differenciálás szükségessége és lehetősége a matematikaoktatásban. Tehetséggondozás, felzárkóztatás – a nívócsoportok helye a tanítási gyakorlatban. Az ellenőrzés, értékelés, osztályzás pedagógiája és pszichológiája a matematikaoktatásban.

Tartalom angol

The relationship between general didactics and didactics of mathematics. Psychology of mathematical education, focused on pupil´s cognitive processes. The principles of teaching mathematics. Mathematical conceptualization. Curriculum content, framework of educational programmes. Assessment, evaluation and grading.

Számonkérés

vizsgajegy

Számonkérés angol

exam grade

Irodalom

1. Dr. Czeglédy István: Matematika tantárgypedagógia I., Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza 2002. 2. Kelemen László: Pedagógiai pszichológia, Tankönyvkiadó, Budapest, 1981. 3. Richard R. Skemp: A matematikatanulás pszichológiája, Gondolat Kiadó, Budapest, 1975. 4. Ambrus Gabriella és Ambrus András: Szakmódszertani kiegészítő jegyzet. ELTE, 2013 5. ELTE Munkaközösség: Matematika Módszertani Példatár. ELTE, 2013.

Irodalom angol

1. Richard Skemp: The psychology of learning mathematics. L. Erlbaum Associates, 1987 2. Didactics and Mathematics: The Art and Science of Learning and Teaching Mathematics. Creative Publications, 1978 3. Alan Bishop,M.A. (Ken) Clements,Christine Keitel-Kreidt,Jeremy Kilpatrick,Colette Laborde: International Handbook of Mathematics Education. Springer, 1996. 3. Jerome Bruner:Thew Culture of Education. Harvard University Press, 1996.

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Kovács Zoltán