Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A gyakorlóiskolai matematika szakvezető tanár feladatköre

Tantárgy kódja

PST1228L

Tantárgy neve

A gyakorlóiskolai matematika szakvezető tanár feladatköre

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A matematikatanár felkészítése a lehetséges gyakorlóiskolai matematika szakvezetői feladatra illetve lehetséges modelliskolai kollaboratív matematika tanártovábbképzési vezető feladatra.

Cél angol

The aim of the course is preparing mentor teachers in practice schools for mathematics education.

Tartalom

Matematika órák domináns didaktikai feladatai: Új ismeret szerzése; első alkalmazás; alkalmazó ellenőrzés; ellenőrzés; értékelés; ellenőrzés és értékelés; év eleji ismétlés; tárgykör vagy témakör végi rendszerezés; év végi (tagozat végi) ismétlés-rendszerezés. Adekvát munka- és szervezési formák, kiemelve az ”önálló munka – közös megbeszélést” . Matematika tantárgyi oktatási, nevelési, képzési célrendszer. Teljesítmény-kritériumú / kompetencia alapú céltervezés. Az óra menetének tervezése. Módszertani változatosság. Az előkészületi vázlatok, tervezetek értékelő kommentálása. Matematika óramegfigyelési szempont-rendszer. Komplex óraelemzési (sűrített) szempont-együttes. A matematika óra értékelése. Felkészülés: tudatosság, korszerűség, befektetett muinka, önállóság, ötletesség, kreativitás. Az óra vezetése, hatékonysága, eredményessége. Önmegfigyelés és önértékelés. Tanulságok előremutató levonása. A hallgatói folyamatos tanítás szervezése, vezetése, módszerei. Hospitálás, óra-előkészítés, elemzés, értékelés. Egyéb matematikatanári foglalkozásokba, tevékenységbe bevonás. Együttműködés a nem-matematikai iskolai gyakorlat vezetőivel. A gyakorlóiskolai csoportnap illetve a gyakorló tanári kollaboratív továbbképző program szervezése, vezetése, módszerei. Közös tervezés, előkészítés – csoport előtti tanítás és megfigyelése – csoportos elemzés, értékelés.

Tartalom angol

We highlight the problematic aspects of mentoring mathematics teachers. Topics include: curricullum based planning, and assessing, the reflective teacher, technics of reflection.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám,1998. 2. Buda Mariann (ed.): Eszköztár a tanár szakos hallgatók intézményi gyakorlatához. KLTE Neveléstudományi Intézet, (p.127-268), Piremon Nyomda, Debrecen-Szikgát, 1999. 3. Knausz Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési alapítvány, 2001. 4. Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Miért tanulunk jól vagy rosszul? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.

Irodalom angol

1. Wilkin, M. Mentoring in Schools, London: Kogan Page. 1992 2. Furlong, J. and Maynard, T. Mentoring Student Teachers: The Growth of Professional Knowledge, London: Routledge. 1995.

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Kovács Zoltán