Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Pedagógiai tervezés és értékelés

Tantárgy kódja

TKM1014

Tantárgy neve

Pedagógiai tervezés és értékelés

Tantárgy angol neve

Pedagogic Planning and Evaluation

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: TKM1002

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók ismerjék meg a magyar közoktatás rendszerének működését meghatározó jogi kereteket, a rendszer-, intézmény- és osztályszintű tartalmi szabályozás eszközeit. Az iskolai tudás kialakulásának, változtatásának törvényszerűségeit megértve hozzáértéssel tervezik a tanári munka különböző dokumentumait. A pedagógiai mérés, értékelés teljes körű rendszerét megismerve, szakszerűen képesek alkalmazni a nevelési, oktatási folyamatban a tanár kompetenciájába tartozó mérési értékelési módszereket A hallgatók legyenek képesek a pedagógiai tervezést és értékelést tágabb kontextusban, az európai dimenziók figyelembe vételével megérteni és integrálni saját tudásukba.

Cél angol

Students will learn about the legal framework which determine the operation of the Hungarian public education system, and the instruments which regulating the institutions. Students become able to plan the different documents relating whith teaching process by understanding methodoldosm of developing and changing knowledge in education system. Acquainted professionally the educational measurement and assessment system they will be able to apply the measurement methods the education process. Students will be able to understand and integrate into their knowledge the educational planning and evaluation in a wider context, in European dimension.

Tartalom

Alapfogalmak értelmezése: közoktatás, a közoktatás rendszere, iskolarendszer, iskolaszerkezet. Az iskolarendszer alapelvei, a fejlődést meghatározó tényezők. A közoktatási rendszerek eltérő fejlődési modelljei Európában. A közoktatási rendszerekben zajló változások. A közoktatási rendszer szabályozási mechanizmusa (bemeneti és kimeneti szabályozás). A tartalmi szabályozás jogi keretei: törvények, NAT, kerettanterv. Az intézményszintű tartalmi szabályozás: intézményi pedagógiai program, helyi tanterv. Osztályszintű tartalmi szabályozás: tanmenet, tematikus tervezés, óravázlat. Rendszerszintű (makro-, mezo- és mikroszintű) mérés, értékelés. Külső és belső értékelés. A tanulók teljesítményének értékelése, a nevelési-oktatási folyamatban alkalmazható értékelés módszerei és eszközei. Feladatlap készítés elvei és gyakorlata, a szóbeli tanári értékelés “pedagógiája”. A pedagógiai mérés és értékelés hatása az oktatás hatékonyságára. Az eredményes iskola. A minőségfejlesztés intézményi feladatai és lehetőségei.

Tartalom angol

Interpretation of key concepts: public education, public education system, school system, school structure. The principles determinants of school system, factors determining its the development. Different models of development of Public Education systems in Europe. Changes of public education system. Regulatory mechanism of the public education system (input and output control). The legal framework for content regulation: laws, NCC, curriculum frameworks. The institution-level content regulation: institutional programs, local curriculum. Class-level content regulation: syllabus, thematic design, lesson plan. System-wide (macro, meso and micro- level) measurement, evaluation. External and internal evaluation. Process of assess the performance of students, its methods and tools. Principles and practice of worksheet-making, the pedagogical criteria of oral evaluation. The impact of educational measurement and evaluation on the effectiveness of education process. An effective school. The institutional responsibilities opportunities in quality development .

Számonkérés

vizsga (kollokvium)

Számonkérés angol

examination (terminal examinations)

Irodalom

Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 2001  Halász Gábor/Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest 2007  Mátrai Zsuzsa (szerk.): Tanterv és vizsga külföldön. Akadémiai Kiadó, Budapest 1991  Vágó Irén (szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó, Budapest 1999

Irodalom angol

Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 2001  Halász Gábor/Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest 2007  Mátrai Zsuzsa (szerk.): Tanterv és vizsga külföldön. Akadémiai Kiadó, Budapest 1991  Vágó Irén (szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó, Budapest 1999

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal