Tantárgy kódja

MAO8001

Tantárgy neve

Szakmódszertan I.

Tantárgy angol neve

Teaching of Hungarian Language and Literature I.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

5

Cél

Az általános iskolai magyartanár legyen képes a tanulói személyiség sokoldalú fejlesztésére, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére, a pedagógiai folyamat korszerű tervezésére. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek (a beszéd, a beszédértés, az olvasás, a szövegértés, az írás és a szövegalkotás) fejlesztésének folyamatában a tudás felhasználásával alkalmazzon korszerű eljárásokat. Kiemelten kezeli az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztését. Képes a tanulási folyamat korszerű szervezésére és irányítására, a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására; a szakmai együttműködésre; képes az önművelésre, erős elkötelezettséggel rendelkezik a szakmai fejlődésre. Az általános iskolai magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv-és irodalomtudomány korszerű és magas szintű ismeretével, illetve magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával. Rendelkezzen a magyar nyelv irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével. Az anyanyelv-pedagógia és az irodalom módszertan elméleti ismereteit hatékonyan, korszerű eljárásokkal legyen képes alkalmazni az adott, általános iskolai tanítási kontextusban, különös figyelemmel a hátrányos helyzetű tanulók képzésében és a tehetséggondozásban.

Cél angol

The Hungarian language and literature teacher in the preliminary school should obtain a modern and high level knowledge of the Hungarian language and literature as well as a high level mother tongue competence. Be able to promote diversified development of the pupil’s personality, assist creation of learning groups and social networks, direct and organise the learning process, utilize various tools of pedagogical assessment, cooperate and self-educate his/her professional skills.

Tartalom

A tantárgy feladata a korszerű anyanyelvi és irodalmi nevelés teljes vertikumának vázlatos, az általános iskola felső tagozatán végzendő anyanyelvi és irodalmi nevelés átfogó megismertetése, az elméleti összefüggések feltárása. Az általános iskola felső tagozatára fókuszálva sor kerül a különböző korosztályokon átívelő anyanyelvi és irodalmi kompetenciák összefüggéseinek bemutatására, a különböző közoktatási szintek egymásra épülésében mutatkozó formai és funkcióbeli azonosságok és különbözőségek feltárására. További ismeretanyag az anyanyelv- és az irodalompedagógia fogalma, szemléletmódjai, alternatív formái; az anyanyelvi és irodalmi nevelés cél- és feladatrendszere; didaktikai folyamatának, az esztétikai–poetikai–irodalomelméleti ismereteknek, képességeknek és attitűdöknek az elsajátíttatása; az ehhez szükséges hallgatói kompetenciák kialakítása. A kurzus kiterjedt képet kíván nyújtani a standard módszertani ismeretekről. Áttekintést ad az európai, ezen belül a magyar anyanyelvoktatás és irodalomtanítás fejlődéstörténetének szakaszairól; nyomon követi az anyanyelvi és irodalmi nevelés történetének ma is aktualizálható tanulságait; bemutatja a tanulói nyelvfejlődés fontosabb mozzanatait.

Tartalom angol

The modern mother tongue and literary education, theoretical relationships. The concepts, various kinds of approaches, and alternative forms of mother tongue and literature education. Purposes, didactic processes of the mother tongue and literary education. Learning and teaching of aesthetic-poetic-literary and linguistic knowledge, skills and attitudes. Standard methodological skills. The history of mother tongue and literature education.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Adamikné Jászó Anna 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó. Bárdos Jenő 1997. A nyelvtanítás története és a módszerfogalom tartalma. Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó. Fülöp Lajos (szerk.) 1985. Bevezetés a középiskolai anyanyelvi tantárgy-pedagógiába. Budapest: Tankönyvkiadó. Sipos Lajos (szerk.) 1994. Irodalomtanítás I–II. A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása. Vörös József 1997. Irodalomtanítás az általános és középiskolában. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Nemzeti Alaptanterv Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.

Irodalom angol

Adamikné Jászó Anna 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó. Bárdos Jenő 1997. A nyelvtanítás története és a módszerfogalom tartalma. Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó. Fülöp Lajos (szerk.) 1985. Bevezetés a középiskolai anyanyelvi tantárgy-pedagógiába. Budapest: Tankönyvkiadó. Sipos Lajos (szerk.) 1994. Irodalomtanítás I–II. A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása. Vörös József 1997. Irodalomtanítás az általános és középiskolában. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Nemzeti Alaptanterv Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pethő József