Tantárgy kódja

MAO8002

Tantárgy neve

Szakmódszertan II.

Tantárgy angol neve

Teaching of Hungarian Language and Literature II.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

Az általános iskolai magyartanár legyen képes a tanulói személyiség sokoldalú fejlesztésére, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére, a pedagógiai folyamat korszerű tervezésére. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek (a beszéd, a beszédértés, az olvasás, a szövegértés, az írás és a szövegalkotás) fejlesztésének folyamatában a tudás felhasználásával alkalmazzon korszerű eljárásokat. Kiemelten kezeli az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztését. Képes a tanulási folyamat korszerű szervezésére és irányítására, a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására; a szakmai együttműködésre; képes az önművelésre, erős elkötelezettséggel rendelkezik a szakmai fejlődésre. Az általános iskolai magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv- és irodalomtudomány korszerű és magas szintű ismeretével, illetve magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával. Rendelkezzen a magyar nyelv irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével. Az anyanyelv-pedagógia és az irodalom módszertan elméleti ismereteit hatékonyan, korszerű eljárásokkal legyen képes alkalmazni az adott, általános iskolai tanítási kontextusban, különös figyelemmel a hátrányos helyzetű tanulók képzésében és a tehetséggondozásban.

Cél angol

The literature teacher in the preliminary school should obtain a modern and high level knowledge of the Hungarian language and literature as well as a high level mother tongue competence. Be able to promote diversified development of the pupil’s personality, assist creation of learning groups and social networks, direct and organise the learning process, utilize various tools of pedagogical assessment, cooperate and self-educate his/her professional skills.

Tartalom angol

The role of mother tongue and literature education in upper classes of preliminary school in the National Education Plan, frame plan, local education plan, pedagogical programme, thematical plan, education, class draft. Relations, interactive and reflective methods, work forms, the content of literature and language education, methodology, system of tools, the structure of a language class, of an analysing class, analysis of lyric, epic, drama works at a literature class.

Számonkérés

házi dolgozat, félév végi zárthelyi: gyakorlati jegy

Számonkérés angol

home assignment, end-term test: term grade

Irodalom

Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Kiadó. (első kiadás: 1995) Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Kiadó. (első kiadás: 1995) Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest. Bozsik Gabriella–Dobóné Berencsi Margit–Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger: Líceum Kiadó. Pethőné Nagy Csilla 2007. Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Budapest: Korona Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 2006. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest: Krónika Nova Kiadó.

Irodalom angol

Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Kiadó. (első kiadás: 1995) Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest. Bozsik Gabriella–Dobóné Berencsi Margit–Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger: Líceum Kiadó. Pethőné Nagy Csilla 2007. Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Budapest: Korona Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 2006. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest: Krónika Nova Kiadó. Bozsik Gabriella–Dobóné Berencsi Margit–Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger: Líceum Kiadó. Pethőné Nagy Csilla 2007. Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Budapest: Korona Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 2006. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest: Krónika Nova Kiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Antal Attila