Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Szövegalkotás, szövegértés

Tantárgy kódja

MAO1202

Tantárgy neve

Szövegalkotás, szövegértés

Tantárgy angol neve

Text Producing and Text Understanding

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

MAO1102

Ajánlott félév

8

Cél

A Nemzeti alaptanterv kiemelt helyet biztosít a szövegértés és a szövegalkotás számára. Megvalósítandó cél a szövegértés és szövegalkotás módszertani-ismereti hátterének bemutatása, valamint a gyakorlatban való tényleges alkalmazása. Ezúttal elsősorban a tevékenységekre és kompetenciákra; az ismeretek használatára és alkalmazására fókuszáló program lehetőséget teremt a konkrét nem szépirodalmi szövegek földolgozására, szövegértési és alkotási gyakorlatok irányított és önálló formában való fölkutatására, önállóan készített feladatok, fogalmazási műfajok bemutatására, elemzésére.

Cél angol

The purpose of the course is to familiarize the students with theoretical and methodological knowledge and skills of reading comprehension and text writing. The students becomes able to analyze, interprete and produce texts in various genres. The exercises help students develop the skills necessary for writing texts in everyday language genres.

Tartalom

A fontosabb köznapi, hivatali, szakmai és iskolai írásbeli műfajok megismerése, elemzése alkotása: bírálat, elemzés, előadás, értékelés, esszé, hirdetés, interjú, jelentés, kérvény, könyvismertetés, meghatalmazás, curriculum vitae, pályamunka, tanulmány, tudósítás; speciális levélfajták: bejelentkezés, kapcsolatfelvétel, támogatás, illetve segélykérés, ajánlólevél; esettanulmány, folyamatleírás, jegyzőkönyv, folyamatábra stb. Kiselőadás, ünnepi beszéd alkotása, prezentáció, képes iskolaújság, iskolarádió műfajainak megismerése, egyéb beszédművek interpretálása, előadása. Szövegértési gyakorlatok: interpretáló, kritikai és kreatív olvasás. Transzformációs és kreatív szöveggyakorlatok: elemzés, összehasonlítás, variáció, szövegformálás, optimalizálás, rekonstrukció. Három különböző szövegmű önálló megalkotása.

Tartalom angol

The more important everyday, office, professional and educational writing genres. Criticism, presentation, reviews, essay, advertisement, interview, report, book review, curriculum vitae. Special types of letters. Case study. Process description. Protocol etc. Lecture, celebratory speech. School newspaper, school radio. Reading comprehension exercises: interpretive, critical and creative reading. Text exercises, creative transformation: analysis, comparison, variation, optimization and reconstruction.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Balázs Géza 2007. Szövegantropológia. Szombathely: BDF– Budapest: Inter Kultúra-, Nyelv- és Médiakutató Központ. Bánréti Zoltán1993. Kommunikálj! Budapest: Korona Nova Kiadó. Honffy Pál 1993. Levelezési tanácsadó. Budapest: Ikva Kiadó. Magassy László1995. Fogalmazástan 10−16 éveseknek. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Szabó Katalin 2001. Kommunikáció felsőfokon. Budapest: Kossuth Kiadó.

Irodalom angol

Balázs Géza 2007. Szövegantropológia. Szombathely: BDF– Budapest: Inter Kultúra-, Nyelv- és Médiakutató Központ. Bánréti Zoltán1993. Kommunikálj! Budapest: Korona Nova Kiadó. Honffy Pál 1993. Levelezési tanácsadó. Budapest: Ikva Kiadó. Magassy László1995. Fogalmazástan 10−16 éveseknek. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Szabó Katalin 2001. Kommunikáció felsőfokon. Budapest: Kossuth Kiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pethő József