Tantárgy kódja

NZO8002

Tantárgy neve

Szakmódszertan 2.

Tantárgy angol neve

Music Methodology 2.

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

NZO8001

Ajánlott félév

4

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megfelelő elméleti és gyakorlati ismereteket sajátítsanak el az egyéni és csoportos népi hangszer, népi énekoktatás témakörében. A tantárgyi struktúra kialakításánál nagy hangsúly kerül az egyes elméleti elemek tanításának begyakoroltatására például mikrotanítások keretein belül. Így lehetővé válik, hogy a hallgatók élményszerűen, valóságos pedagógiai szituációkban tapasztalják meg, tudatosítsák és gyakorolják a tanulás-tanítási folyamat tervezésének, megvalósításának és kiértékelésének lépéseit, módjait. A tantárgy különböző, az oktató-nevelő munkához kapcsolódó kompetenciákat fejleszt: tervezés, együttműködés, kreatív alkotó tevékenység, reflektív pedagógiai gondolkodás.

Cél angol

The objective of the course is to familiarize students with theoretical and practical knowledge pertaining to folk song instruments (both solo and group forms) and folk song teaching. Special emphasis is given to practicing teaching individual theoretical elements within the frame of micro-teachings. Thus students can experience, make conscious and practice in real pedagogical situations the planning, execution and evaluation of the teaching and learning process. Competences to be developed: • planning, • co-operation, • creative activity, • reflective pedagogical thinking.

Tartalom

 

Elméleti és gyakorlati ismereteket sajátítsanak el az egyéni és csoportos népi hangszer, népi énekoktatás témakörében. Hangsúly kerül az egyes elméleti elemek tanításának begyakoroltatására például mikrotanítások keretein belül.

A tantárgy témakörei (vázlatosan):

  • a gyermek saját zenei kultúrája – követhető zenei behatások az intézményesült népzeneoktatás megkezdéséig,
  • a tananyag megfelelő összeállításának kritikus megközelítése,
  • daltanítási formák és azok időbeli eloszlása,
  • a helyes testtartás és kialakítása,
  • a hangszer helyes tartása és kialakításának lehetőségei,
  • a helyes légzés és kialakításának folyamata (bizonyos hangszereknél),
  • ritmikai ismeretek tanítása,
  • a hangok tanítása,
  • a hibajavítás módjai.


Tartalom angol

Gaining both theoretical and practical knowledge in teaching solo and group folk music instruments and teaching folk songs. Special emphasis is given to practicing teaching individual theoretical elements within the frame of micro-teachings. An outline of the course: • the musical culture of a child – traceable influences until the beginning of school education, • critical approaches to syllabus design, • teaching songs and time management, • acquiring right body posture, • right ways of holding the instrument and developing related skills, • appropriate ways of breathing (with certain instruments), • teaching rhythm, • teaching notes, • ways of error correction.

Számonkérés

Két zárthelyi dolgozat megírása. Óravázlatok óráról órára történő megírása, bemutatása. Mikrotanítás öt alkalommal. Kollokvium típusa: szóbeli.

Számonkérés angol

Two in-class tests. Writing lesson plans from class to class. Micro-teaching 5 times during the semester. Type of the end-of-the-semester exam: oral.

Irodalom

• Agócs Gergely: A mesterség hagyományos elsajátítása a cigányzenészek körében (szlovákiai magyar példák. In: Fórum Társadalomtudományi Szemle. Pozsony, 2001/1. 151–166. • Bíró István: A népi furulya tanításának módszertana. Debrecen, 2011. ISBN 978 963 473 477 2 • Jánosi András: A magyar népzene előadásmódja. Gyurcsó István Alapítvány Könyvek 45. Dunaszerdahely, 2009. ISBN 978 80 89 001 46 0 • Karácsony Molnár Erika – KraicinéSzokoly Márta (szerk.): Hagyományos hangszeres zenepedagógia. In: Hon- és népismeret, néphagyomány az oktató-, nevelőmunkában. Továbbképző Füzetek 5. Budapesti Tanítóképző Főiskola, Budapest, 1998. 137–142. ISBN 963 7156 46 1 • Knausz Imre: A tanítás mestersége. http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm

Irodalom angol

• Agócs Gergely: A mesterség hagyományos elsajátítása a cigányzenészek körében (szlovákiai magyar példák. In: Fórum Társadalomtudományi Szemle. Pozsony, 2001/1. 151–166. • Bíró István: A népi furulya tanításának módszertana. Debrecen, 2011. ISBN 978 963 473 477 2 • Jánosi András: A magyar népzene előadásmódja. Gyurcsó István Alapítvány Könyvek 45. Dunaszerdahely, 2009. ISBN 978 80 89 001 46 0 • Karácsony Molnár Erika – KraicinéSzokoly Márta (szerk.): Hagyományos hangszeres zenepedagógia. In: Hon- és népismeret, néphagyomány az oktató-, nevelőmunkában. Továbbképző Füzetek 5. Budapesti Tanítóképző Főiskola, Budapest, 1998. 137–142. ISBN 963 7156 46 1 • Knausz Imre: A tanítás mestersége. http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Bíró István Ferenc