Tantárgy kódja

ENO1049

Tantárgy neve

Kórushangképzés

Tantárgy angol neve

Choral Voice Training

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

A tantárgy elsajátításának célja, hogy tudatosítsa a helyes énektechnika, a hangadás mechanizmusát, tegye képessé a hallgatót kórushangképzés feladatainak végzésére, a beéneklés és hangképzés szerepének, fontosságának felismerésére és gyakorlati megvalósítására.

Cél angol

The objective of the course is to raise awareness in the right singing technique, the mechanism of sound production, and enabling students to perform tasks related to choir articulation, and the practical execution of the importance of warming-up singing and producing sounds in the appropriate way.

Tartalom

k folyamata, a hangadás mechanizmusa. Hangzóképzés, hangzóformálás. Ambitusnövelés, dinamika és többszólamúság. Beéneklő gyakorlatok rendszerbe állítása a mit – miért – hogyan elv alapján. A beéneklő gyakorlatok irányítása. A hangképzés módozatai kóruspróbákon (ifjúsági és gyermekkórusok), illetve ének-zene órákon.

Tartalom angol

The mechanism of producing singing voice, the mechanism of emitting sounds. Producing and forming sounds. Extending compass, dynamic, and polyphony. Systematizing warm-up exercises on the basis of the principle what – why – how. Directing warm-up singing. Modes of articulation at choir rehearsals (children and youth choirs) and at music classes.

Számonkérés

Zárthelyi dolgozat, házi dolgozatok, mikrotanítás, valamint beéneklő gyakorlatsorok összeállítása és irányítása heti rendszerességgel.

Számonkérés angol

In-class test, take-home essays, micro-teaching, compiling and directing warm-up singings from week to week.

Irodalom

• Bruckner Adrienn: Énekelni jól ! Kodály Intézet, Kecskemét, 1999. • Ferencziné Ács Ildikó: Hangképzés az iskolában. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza, 1997. • Kardos Pál: Kórusnevelés, kórushangzás. Zeneműkiadó, Budapest, 1981. • Ferencziné Ács Ildikó: (Be)éneklési készségfejlesztés. In: Szaktárnet-könyvek 8. Ének-zene, zenepedagógia, rajz- és vizuális kultúra. Sorozatszerkesztő: Maticsák Sándor. Debreceni Egyetem Tanárképzési Központ - Nyíregyházi Főiskola. 2015. pp. 37-72. http://tanarkepzes.unideb.hu/szaktarnet/kiadvanyok/muveszetek.pdf • Ferencziné Ács Ildikó – Pintér-Keresztes Ildikó: Pótvonalak – Adalékok az ének-zene tanításához 21-47 p. SZAKTÁRNET. Nyíregyházi Főiskola, 2015. 267 p. http://docplayer.hu/5758786-Potvonalak-adalekok-az-enek-zene-tanitasahoz.html

Irodalom angol

• Bruckner Adrienn: Énekelni jól ! Kodály Intézet, Kecskemét, 1999. • Ferencziné Ács Ildikó: Hangképzés az iskolában. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza, 1997. • Kardos Pál: Kórusnevelés, kórushangzás. Zeneműkiadó, Budapest, 1981. • Ferencziné Ács Ildikó: (Be)éneklési készségfejlesztés. In: Szaktárnet-könyvek 8. Ének-zene, zenepedagógia, rajz- és vizuális kultúra. Sorozatszerkesztő: Maticsák Sándor. Debreceni Egyetem Tanárképzési Központ - Nyíregyházi Főiskola. 2015. pp. 37-72. http://tanarkepzes.unideb.hu/szaktarnet/kiadvanyok/muveszetek.pdf • Ferencziné Ács Ildikó – Pintér-Keresztes Ildikó: Pótvonalak – Adalékok az ének-zene tanításához 21-47 p. SZAKTÁRNET. Nyíregyházi Főiskola, 2015. 267 p. http://docplayer.hu/5758786-Potvonalak-adalekok-az-enek-zene-tanitasahoz.html

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Ferencziné dr. Ács Ildikó

Ekvivalencia

ENM2001