Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Zeneelméleti ismeretek 2.

Tantárgy kódja

ENO1012

Tantárgy neve

Zeneelméleti ismeretek 2.

Tantárgy angol neve

Music Theory 2.

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ENO1011

Ajánlott félév

2

Cél

A középkori és reneszánsz vokális zene jellegzetes műfajainak, stíluselemeinek megismerése. Cél: elsajátított zeneelméleti ismereteit alkalmazva legyen képes a hallgató a középkori és reneszánsz vokális zeneművekhez kapcsolódó stílusjegyek értelmezésére.

Cél angol

The goal of the course is getting to know the characteristic genres and stylistic elements of medieval and Renaissance vocal music. The goal is to enable students to interpret the stylistic features of medieval and Renaissance vocal music with the help of music theory concepts.

Tartalom


Az ókori görög hangrendszerelmélet.
A korai kereszténység zenéje és a bizánci egyház zenéje.
A gregorián ének fogalma, eredete és sajátosságai (melizmatikus, neumatikus és szillabikus gregorián dallamok), a mise és a zsolozsma énekei, a tropus és a sequentia.
A korai középkor elméletírói, Arezzói Guido munkássága, a hangjegyírás kialakulása.
A korai többszólamúság kialakulása és típusai a IX-XII. században: a paralel organum, a szabad organum, a melizmás organum.
A reneszánsz vokális zene dallamvilága, hangkészlete, modusai/hangnemei, harmóniái, zárlatai, metrumtípusai, lejegyzésmódjai, szerkesztésmódjai, imitációtípusai.
Az ellenpont alapjai, a cantus firmus szerepe.
Összhangzattani ismeretek: modális harmóniák; a domináns 7 és oldása. 


Tartalom angol


Ancient Greek tonal systems
The music of early Christianity and the Byzantine church
The concept of Gregorian chant, its origins and features (melismatic, neumatic and syllabic Gregorian melodies).
Chants of the mass and hymns.
Tropus and sequentia.
Theoretical writers of the early Middle Ages.
The work of Guido of Arezzo.
The birth of note writing.
The birth of early polyphony and its types in the 9-12th centuries: parallel organum, free organum, and melismatic organum.
The vocal melodic world of Renaissance music. Its set of tones, modes, keys, harmonies, closures, metre types, systems of notation, composition types, imitation types.
The basics of counterpoint.
The role of cantusfirmus.
Introduction to harmony: modal harmonies; the resolution of the dominant 7th chord.

Számonkérés

A félév teljesítésének feltétele: zárthelyi dolgozatok, továbbá írásbeli feladatok elvégzése megadott határidőre. A kollokvium típusa: írásbeli és szóbeli.

Számonkérés angol

The criterion of a successful semester: in-class tests and written tasks to be handed in by deadline. Type of the end-of-the-semester exam: written and oral.

Irodalom

• Bárdos Lajos: Modális harmóniák. Zeneműkiadó, Budapest, 1979. • Dr. Pintér-Keresztes Ildikó: Összhangzattan jegyzet. Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2012. • Jeppesen, Knud: Ellenpont – A klasszikus vokális polifónia tankönyve. Zeneműkiadó, Budapest, 1974. • Michels, Ulrich: SH Atlasz / Zene. Springer Hungarica Kiadó Kf., Budapest, 1994. • Harmat Artúr: Ellenponttan. Zeneműkiadó Vállalat, 1958.

Irodalom angol

• Bárdos Lajos: Modális harmóniák. Zeneműkiadó, Budapest, 1979. • Dr. Pintér-Keresztes Ildikó: Összhangzattan jegyzet. Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2012. • Jeppesen, Knud: Ellenpont – A klasszikus vokális polifónia tankönyve. Zeneműkiadó, Budapest, 1974. • Michels, Ulrich: SH Atlasz / Zene. Springer Hungarica Kiadó Kf., Budapest, 1994. • Harmat Artúr: Ellenponttan. Zeneműkiadó Vállalat, 1958.

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pintér-Keresztes Ildikó

Ekvivalencia

ENB1208