Tantárgy kódja

MAO8004

Tantárgy neve

Szakmódszertan IV.

Tantárgy angol neve

Teaching of Hungarian Language and Literature IV.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

8

Cél

Az általános iskolai magyartanár legyen képes a tanulói személyiség sokoldalú fejlesztésére, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére, a pedagógiai folyamat korszerű tervezésére. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek (a beszéd, a beszédértés, az olvasás, a szövegértés, az írás és a szövegalkotás) fejlesztésének folyamatában a tudás felhasználásával alkalmazzon korszerű eljárásokat. Kiemelten kezeli az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztését. Képes a tanulási folyamat korszerű szervezésére és irányítására, a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására; a szakmai együttműködésre; képes az önművelésre, erős elkötelezettséggel rendelkezik a szakmai fejlődésre. Az általános iskolai magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv- és irodalomtudomány korszerű és magas szintű ismeretével, illetve magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával. Rendelkezzen a magyar nyelv irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével. Az anyanyelv-pedagógia és az irodalom módszertan elméleti ismereteit hatékonyan, korszerű eljárásokkal legyen képes alkalmazni az adott, általános iskolai tanítási kontextusban, különös figyelemmel a hátrányos helyzetű tanulók képzésében és a tehetséggondozásban.

Cél angol

The literature teacher in the preliminary school should obtain a modern and high level knowledge of the Hungarian language and literature as well as a high level mother tongue competence. Be able to promote diversified development of the pupil’s personality, assist creation of learning groups and social networks, direct and organise the learning process, utilize various tools of pedagogical assessment, cooperate and self-educate his/her professional skills.

Tartalom

A kurzus feladata az általános iskola felső tagozatán folyó anyanyelvi és irodalmi nevelés gyakorlati tennivalóinak megismertetése. A feladatok között szerepel az anyanyelvi és irodalmi műveltség hordozóinak rendszerszerű feldolgozása (programok, nyomtatott, illetve digitális tankönyvek, tankönyvcsaládok,segédanyagok); az aktuális szakirodalom (anyanyelv-pedagógiai és irodalom módszertani tanulmányok) megismerése, feldolgozása; különböző anyanyelv-pedagógiai és irodalom módszertani műhelyek, műhelymunkák, alternatív módszeres eljárások megismerése, a korszerű IKT-eszközök funkcionális szemléletű, tevőleges alkalmazásának gyakorlása; az elektronikus–digitális információhordozók és eszközök, oktatási segédanyagok (CD-ROM) megismerése; a projektmódszer, kooperatív technikák lehetőségeinek feltárása; ismertetések, beszámolók készítése. Mérés és értékelés az általános iskolai anyanyelvi és irodalmi nevelésben. Feladat továbbá az anyanyelvi és irodalmi órára való közvetlen felkészüléshez fűződő írásbeli tervek, elkészítésében való jártasság kialakítása.

Tartalom angol

Functional education of grammar, special methods of teaching communication, socio-linguistics, semantics, rhetorics, language-history and general grammar. The work analysing class; analyses of lyric, epic drama works, methods of teaching literature.

Számonkérés

házi dolgozat, félév végi zárthelyi: gyakorlati jegy

Számonkérés angol

home assignment, end-term test: term grade

Irodalom

Antalné Szabó Ágnes–Kugler Nóra–Raátz Judit 2004. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiai témavázlatok. Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest. Pethőné Nagy Csilla 2007. Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Módszertani Kézikönyv. Budapest: Korona Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 1990. Műelemzés – műértés. Budapest: Sport Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 2006. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest: Krónika Nova Kiadó.

Irodalom angol

Antalné Szabó Ágnes–Kugler Nóra–Raátz Judit 2004. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiai témavázlatok. Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest. Pethőné Nagy Csilla 2007. Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Módszertani Kézikönyv. Budapest: Korona Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 1990. Műelemzés – műértés. Budapest: Sport Kiadó. Sipos Lajos (szerk.) 2006. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest: Krónika Nova Kiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Antal Attila